civ.org.pl forums [http://forums.civ.org.pl]
Space 4X - Space Empires V [http://forums.civ.org.pl/viewboard.php?BoardID=84]
Space Empires V FAQ [http://forums.civ.org.pl/viewtopic.php?TopicID=7539]
[http://forums.civ.org.pl/viewtopic.php?TopicID=7539#180470]

Ceasar Of Rome 
May 31, 2009 at 10:43
Space Empires V FAQ

A więc tutaj zamieszczać będę pytania jakie najczęściej będą się pojawiały w trakcie gier. W miarę upływu czasu mam nadzieję, że ten temat będzie się rozrastać i będzie pomocny dla nowych graczy.


1. Jak usunąć budynek

Przy zaznaczonej planecie wchodzisz w rozkaz Cargo Orders i wybierasz Scrap Cargo lub Ctrl+K. Pojawi się lista budynków z możliwością zaznaczenia, co wyburzyć. Można usunąć wszystko co znajduje się na
planecie: budynki, populację, zasoby, amunicję i ładunek (np. satelity, drony). W zamian odzyskuje się trochę surowców


2. Co daje rozwój badań tj. civics, econimics, education.

Opis znajdziesz w Help (znak zapytania: shift+H):
Cultural Achievements dają jednoprocentowy wzrost jakiejś cechy rasy za każdy odkryty poziom. Na początku nie opłaca się tego raczej badać, no może tylko wtedy gdy zaniżyłeś coś w punktach rasy tworząc Imperium. Drogo kosztuje.


3. Co powinien zawierać pierwszy dobry traktat z innym Imperium?
Jak go stworzyć?


- W Empires (Shift E) zaznaczamy z listy po lewej odpowiednie
Imperium i po prawej klikamy na Send Message.
- W Proposals po lewej stronie zaznaczmy Propose Treaty. Pojawi się
przycisk Set Treaty Elements. Klikamy.
- Z listy wybieramy szczegóły traktatu.

Jest ich bardzo dużo. Opiszę niektóre najważniejsze strategicznie opcje:

I. Trade Percentage,

ostatnia opcja 30%. Zaczynamy handel surowcami.

Oba Imperia będą otrzymywać dodatkowe i darmowe surowce z
handlu,stopniowo po 1% na turę, aż do 30% maksymalnego
poziomu mniejszego Imperium.

II Non Aggresion.

Statki nie będą się atakować przy przypadkowym spotkaniu.

III Allow Migration Beetwen Colonies.

Bardzo korzystne, jeśli rasy
różnią się atmosferą. Zaznaczając Beetwen Both Empires rozpocznie
się migracja ras na odpowiednie planety. Usuwając swoją rasę z
kolonii zajętej przez emigrantów, możemy uzyskać tzw. zieloną
planetę (bez kopuły mieszkalnej), czyli o wiele więcej przestrzeni do
zbudowania budynków.

Nadajemy nazwę traktatowi i wysyłamy


4. Jak w trakcie gry sprawdzić warunki zwycięstwa?

Wchodzisz do Empires (shift+E) następnie wybierasz po prawej, na dole Comparisons i na końcu po prawej, na górze znajduje się Victory Conditions.

5. Jakie są warunki zwycięstwa gdy uruchomi się grę za pomocą quicksave?

Gdy wybierzesz quicksave nie będzie żadnego warunku ustawionego. Oznacza to, że gra toczy się dopóki nie pozostanie tylko jedno imperium, co w sumie jest już jakimś warunkiem


6. Jeśli chodzi o sensory to są dwie cechy : ilość sektorów i lvl
skanowania. O ile pierwsza pozycja jest jasna ( ilość heksów
widocznych ) o tyle druga pozycja już nieco mniej jasna.
Np. temportal sensor ma mniejszą ilość heksów, które widzi, ale
lepszy lvl . Co zatem jest lepsze?


Od poziomu skanowania zależy ilość zamaskowanych obiektów, jakie zobaczysz na mapie. Po odkryciu 4 poziomu Fizyki (Physics) w Theoretical Science dostaniesz dostęp do technologii maskowania - Cloacking.
Odkrywając kolejne poziomy maskowania możesz wyposażyć jednostki w komponent Cloacking Device aktualnego poziomu. Np. piątego. Przeciwnik musi mieć skaner co najmniej piątego poziomu, aby Cię zobaczyć.

Niektóre jednostki np. miny mają cechę: prevents level xx scans. Gdzie xx to np. 5. Czyli nie mając skanerów poziomu 5 ich nie zobaczysz.


7. Czy ilość sensorów zamieszczonych na statku sumuje się, czy
wykorzystywany jest tylko ten najlepszy?


Ilość sensorów w jednostce nie sumuje się. Choć można dać kilka rodzajów, aby uzyskać duży zasięg na małym poziomie skanowania i wysoki poziom, ale na mniejszym zasięgu.


8. Do czego służy Longe Range Scanners?

Long Range Scanner to rodzaj sensorów, którymi można zbadać na odległość konstrukcję statku, tzn użyte komponenty. Zwyczajne sensory tego nie potrafią.


9. Czy zajmowanie planet jest w ogóle opłacalne?

Zajmowanie planet jest bardzo opłacalne, bo przejmujesz gotowe budynki i zdobywasz populację. Lepiej przejmować,a niszczyć w ostateczności.


10. Jak działają bazy? Czy tylko w trakcie walki o planete? Czy jest
może jakiś obszar wokół planety w którym mogą razić ogniem?

Bazy bronią heksu, na jakim je postawisz.
Po zbadaniu levelu 10 w Space Yards, pojawi się komponent Space Yard.
Zajmuje dużo miejsca - 400 kT. Można go umieszczać w dużych statkach.
Statek taki potrafi budować jednostki w przestrzeni.Wtedy możliwe jest rozmieszczanie baz na obszarze całego systemu


11. Jak wyznaczyć system, aby statki omijały jakiś system
automatycznie?


I Zaznacz na małej mapie system . Pojawi się na dużej.
II Wybierz Setting Orders z rozkazów po prawej na dole.
III Następnie Toggle System To Avoid (Shift + kropka).
IV Przy nazwie systemu u góry po prawej pojawi się czerwony napis (System To Avoid).


12. Jak wymienić cokolwiek z innym Imperium - Trade.

I Wybieramy w Menu Empires (Shift + E)
II Na liście Imperiów zaznaczamy właściwe i klikamy na Send Message.
III Z listy propozycji (Proposals) wybieramy Propose Trade.
IV Po prawej ustawiamy to co chcemy DAĆ przez przycisk Set GIVE Item, a to co chcemy DOSTAĆ - przez Set GET Item.

Załóżmy, że chcemy wymienić naszą technologię: Medium-Light Hull na Contra-Terrane Engines od innego Imperium (większy kadłub za lepszy silnik).

V Klikamy Set Give Items, zaznaczamy Technology, zaznaczamy Medium-Light Hull i klikamy na Add., Ok
VI Klikamy na Set Get Items, zaznaczamy Technology, zaznaczamy Contra-Terrane Engines i klikamy na Add, Ok.
VII Wysyłamy propozycję przez przycisk Send Message.

W grze można handlować prawie wszystkim.



13. Co robić aby zwiększyć populację swojej rasy?

Strategia "drugi dom": Na początku gry szybko kolonizujesz najbliższą planetę rozmiaru Huge z właściwą dla rasy atmosferą. Może ją zamieszkać 8000 M kolonistów. Idealnie, jakby była w startowym układzie. Jako pierwszy budynek ustawiasz w kolejce Space Yard, potem dopiero inne budynki.

Następnie budujesz szybki statek (lub kilka, jeśli planeta jest dalej) transportowy (zob.pkt.14) i zaczynasz co turę przewozić populację z Homeworld do Secondworld. Można ustawić w rozkazach Repeat Orders. Transportujesz tylko tylu obywateli, ilu rocznie przybywa w Homeworld.
Przykład: mamy na HW 4000 M. Zabieramy np.
60 M. Jeśli populacja powróci do 4000 M, zabieramy 70 M, jeśli nie - zabieramy mniej. W końcu trafimy odpowiednio (można to też wyliczyć, procenty są w zakładce Race w Oknie Planety). W ten sposób mamy najwyższy możliwy przyrost na HW. I uwaga: trzeba wziąć pod uwagę, że populację z HW zabierają też Colony Ship podczas startu do kolonizacji. Jeśli do konstrukcji kolonizatora dodasz moduł transportowy Cargo Bay, będzie to spora liczba .

Rozkazy dla transportu populacji z Homeworld do Seconworld:

Ładowanie: Transfer Cargo - klawisz T.
Użycie Emergency Propulsion: klawisz U
Rozładunek: Cargo Orders - Drop Cargo Remotely - klawisz K
Powrót: Move To - klawisz M
Powtarzanie całego cyklu: Setting Orders - Repeat Orders - klawisz P


Strategia "małe planety": planety rozmiaru Tiny z kopułą mieszkalną bardzo szybko się zapełniają - tylko125 M. Trzeba je regularnie odwiedzać szybkim transportowcem i zabierać po 20-30 M. Używać można jednego transportowca, którego programujesz, aby obleciał wszystkie takie kolonie i zawiózł kolonistów do SW. Po jakimś czasie można włączyć w to planety rozmiaru Small bez kopuły.

Oprócz tego można wydać punkty rasy na zwiększony przyrost i tolerancję na środowisko. Są też budynki, które podnoszą przyrost ludności w całym układzie - Medical Lab i inne dostępne dla rasy Organic.

14. Jak zbudować szybki transportowiec?

Do kadłuba Frigate montujemy 12 najlepszych silników, moduły Cargo Bay, mostek itp. oraz komponent Emergency Propulsion ( tech. Silniki jonowe, poziom 3) ewentualnie kilka Supply Storage, jeśli trasa jest daleka.
Emergency Propulsion używamy do jednorazowego przyśpieszenia statku o liczbę heksów równą poziomowi w technologii Ion Engines maksymalnie jednak 7). Aby go użyć należy wyznaczyć statek i wcisnąć klawisz U. Komponent taki trzeba po użyciu naprawić.


15. Jak zabezpieczyć granicę za pomocą min ?

Miny - pierwsza linia obrony.

Miny to najtańszy i chyba najlepszy sposób zabezpieczenia naszego imperium przed atakiem w początkowej fazie gry. Aby stały się dostępne, musimy odkryć najpierw poziom 2 w dziedzinie Construction (dział Theoretical Science), a następnie badać dziedzinę Mines w dziale Applied Science.

Musimy teraz wyposażyć poznane konstrukcje min w głowicę bojową. W tym celu badamy dziedzinę Warheads w dziale Weapon Technology. Na początku możemy poznać tylko Mine Warhead Standard, ładunek wybuchowy, który uszkodzi konstrukcję statku. W miarę rozwoju technologicznego będziemy mogli wynaleźć oczywiście inne skuteczne głowice bojowe.

Aby zaprojektować pierwszą minę wybieramy z menu: Vehicle Designs (Shift+D), Create, z listy projektów Mine. Pojawi się lista typów min, na początku zawierająca tylko jeden typ Small Mine. Zaznaczmy i klikamy OK.

Z listy po lewej stronie Available Components wkładamy do kadłuba naszej miny dostępne głowice bojowe, aż zapełnimy cały. Przez przycisk Set Design Name nadajemy nazwę projektowi i klikamy na Create. Mina będzie dostępna do budowy pod tą nazwą, załóżmy Pierwsza Mina.

Teraz projektujemy statek, który będzie mógł przewozić i stawiać miny.
Najprostszy znajdziecie w FAQ w pkt 14. Uwaga: statek taki musi mieć dodatkowo komponent Mine Layer. Można po prostu zrobić dla niego miejsce, przez usunięcie Cargo Bay i/lub innych komponentów albo przez zbadanie nastepnego poziomu w dziedzinie Light Hull Construction w dziale Applied Science. Każdy poznany poziom (a jest ich 10) zwiększa pojemność statku Frigate o 25 kT. Komponent Mine Layer zajmuje 30 kT.

Następnie budujemy Pierwszą Minę w naszych koloniach. Najszybciej oczywiście zrobimy to na macierzystej planecie. Statek transportowy zabiera miny i umieszcza je na Warp pointach:.

Rozkazy w Cargo Orders:
Załadunek: Load Cargo Remotely - (klawisz O)- Mines
Postawianie min: Launch Unit Remotely - (klawisze Ctrl + J)- Mines


16. Jak odczytać opis rasy dokonany przez gracza przy tworzeniu imperium w dziale History?

Znajdują sie tam trzy pola edycyjne: Biology Description, Society Description i History, w których można zapisać wymyślone przez siebie szczegóły.

Ostatni opis jest dostępny dla innych graczy w Empires - Empire Report - History. Natomiast szczegóły biologiczne i społeczne są przypisane do rasy i znajdziemy je poprzez Race Report, klikając np. na obrazku rasy w okienku Member Races powyżej.

Ewentualnie, gdy kolonia imperium gracza znajduje się w zasięgu naszych
skanerów: zaznaczamy ją i wybieramy ikonkę Item Report Shift + Space.



Zakładka Races i klikamy prawym na obrazku rasy lub symbolu imperium.



I mamy dostęp do danych rasowych Imperium.




17. Jaka broń jest najsilniejsza?

Nie ma najsilniejszej broni w Space Empires. Wszystkie są dobre. Trzeba je tylko i aż dopasować do celu ataku.

Parametry broni to nie tylko siła ognia. Czas przeładowania, ilość zajmowanego miejsca, zużycie zasobów i amunicji, rodzaj celów, typ zniszczeń. Jest mnóstwo danych do uwzględnienia.
" Pokaż mi cel ataku, a powiem Ci jaka broń będzie przydatna". Dlatego ważne jest skanowanie.
Long Range Scanners są chyba "najlepszą bronią".

Np. Graviton Hellbore jest duże i zużywa dużo zasobów. Ale fakt, że nieźle postrzela sobie, jeśli znajdzie cel.

W grze singlowej wystarczy najprostsza: Uranium Cannon rozwijane od początku lub każda inna.

Rasowa cecha Deeply Religious jest wybitnie bojowa i daje dostęp do komponentów i budynków najskuteczniejszych militarnie. Także Temporal Knowledge, Organic Manipulations, Psychics mają swoje ciekawe i unikalne bronie.


18. Co oznaczają poziomy komponentów wynajdowanych w Stellar Manipulation?

NP.: Tectonic Bomb - wiemy, że niszczy planety, ale...1 lvl niszczy planety poziomu pierwszego itd...skąd wiemy jaki planeta ma poziom?

Dla burz, asteroid, planet i gwiazd:

1 - tiny
2 - small
3 - medium
4 - large
5 - huge

Wyjątkiem jest Gravitational Quantum Resonotar (tworzy Warp Pointy). W miarę odkrywania nowego poziomu rośnie o 5 lat świetlnych odległość, jaką można połączyć.


19.O co chodzi z jednostkami "Organic/Crystaline?

Kadłuby Organic/Crystaline mają odwrócony koszt w surowcach.
Np. jeśli standardowy kadłub to wydatek - 500 minerals 100 organic 100 radioactives, dla kadłuba Organic byłoby to 100 minerals 500 organic 100 radioactives, dla Crystaline 100 100 500. Innych różnic nie wykryłem.


20. Czy Weapon Platform będzie samoistnie bronić mojej planety czy muszę coś jeszcze zrobić ?

Wszystkie uzbrojone jednostki mogą bronić planety, na której są składowane w walce taktycznej (jeśli je poprawnie skonstruujesz). Drone z Fighters sam startuje, weapon platform sama strzela, satelity same się wystrzeliwują.

21 Pancerz - czy wogle jest przydatny przy obecności osłon?

Pancerz jest bardzo istotny. Nie ufaj osłonom, bo są bronie, które szybko je niszczą. Są szkodliwe dla załogi (przynajmniej niektórych ras). A solidna porcja stali czy tytanu nikomu na statku nie zaszkodzi.

Można mieć aż 3 rodzaje pancerzy w zależności od wyboru rasowych technologii (normal, organic, crystalline)

22 Asteroidy - oprócz tego że z nich można planete zrobić, czy idzie jeszcze je wykorzystać?

W pasie asteroid można także ukrywać statki, są wtedy niewidoczne dla sensorów (podobnie jak w sztormach, czy burzach).
Przy pomocy robotów wydobywczych można z takiego pasa asteroid pozyskiwać surowce. Wystarczy w Design stworzyć statek/bazę/satelitę z takimi komponentami, i następnie ustawić taką jednostkę na asteroidzie aby pozyskiwała dla Nas surowce. Działa tylko jeden na heks
Moim zdaniem szkoda marnować asteroid na zdalne wydobycie, właśnie z powodu spadku wartości poziomu surowców. Jak poczekamy i wynajdziemy komponent do Create planet, będzie wspaniała planeta wydobywcza na stałe.

23 Czy naprawdę nic już się nie da zrobić na AI w polskiej SEV ?

Problem z polską wersją - trzeba dzwonić, mailować i zawracać głowę wydawcy. Sporo osób zostało nabitych w butelkę.
W każdym razie polecam oryginał, bo na nim gramy w multi. Masz szansę załapać się na drugą grę. Na razie się uczymy.

24 Jak ustanowić punkt kontrolny?

Jest to typowy punkt zbiorki, ustawiasz go przy pomocy ctrl + 1-9. aby wysłać do niego jednostkę wystarczy po zaznaczeniu jej wcisnąć 1-9

25 Czy jak zmienię nazwę planety to czy inni będą widzieć jej nazwę?

Tak. Cecha rasowa Ancient pozwala widzieć cały kwadrant na początku gry i także zmiany nazw planet. Statek z sensorami odkrywa zmiany, jeśli zaznaczysz w Empire Options - Display - Show Planet Names.

26 Czy idzie dodać na stałe nazwę typu kolonii? Jeśli tak, to gdzie jest ten plik ?

Katalog "Data" plik tekstowy "Colony Types"

27 Czy idzie dodać/usunąć typ statku przy projektowaniu? Zauważyłem że nie mam tam np. Stawiacza satelit a jest coś tak zbędnego jak statek defensywny.

Wystarczy nie używać przycisku Select Design Type.

28 Czy idzie kazać transporterowi wyładować 5 dział naziemnych na jednej planecie, 3 działa na drugiej, na trzeciej 20 myśliwców (ładownia to przyjmijmy: 10 dział, 25 myśliwców). Chodzi o to aby mieć spokój z dawaniem rozkazów temu statkowi i dać mu na zapas, i nie pilnować go cały czas.?

Wydaje mi się, że po ruchu, Tansfer Cargo nie zadziała. Tylko Cargo Orders. A w nich nie można ustalić szczegółów.

29 Czy wrogie, ukrywające sie w burzy lub asteroidach statki da sie jakoś wyśledzić/zdemaskować?

Nie. Trzeba wysłać tam statek z sensorami. Co więcej, statek taki musi mieć odpowiedni poziom sensorów pozwalający wykryć maskowanie wroga. Ewentualnie można usunąć burze lub przekształcić asteroidę w planetę. Nadal jednak zamaskowana jednostka nie zostanie odkryta, bez sensorów.

30 Od czego zależy produkcja supplies na planecie ??

Resupply Depot. Budynek, który trzeba rozwijać od początku gry.
Generuje zasoby i amunicję oraz dostarcza ją statków i jednostek w systemie.

31 W opcjach traktatu jest "No Viral Weapons". Co to są za bronie?

Zakaz stosowania broni biologicznej przy tworzeniu projektów.
Więcej informacji o tej i innych broniach znajduje się w grze, zakładce "Help"

32 Jak w dziale zarządzaniu inteligencją, jak wskazać że chce np. Zniszczyć luki towarowe danego statku? Bo tam jest napisany obszar działań, a nie jest napisany konkretny cel. (patrz SEIV)

Potwierdzam, że nie ma. Można tylko ogólnie poustawiać w Empire Options - Strategies - Targeting Priority, Target Type

33 Od czego zależy maksymalna pojemność zasobów i amunicji na planecie?

Pojemność zasobów i amunicji zależy od wielkości planety i nie można tego powiększyć

34 Resupply Depot potrafi rozesłać X zasobów do każdego statku w systemie. Czy dotyczy to również satelit, myśliwców, dronów, baterii naziemnych? I czy bonus ten, zależny jest od ilości wybudowanych tych budynków w systemie?

Resupply Depot potrafi rozesłać X zasobów nie do każdego statku w systemie, ale do wszystkich vehicles w systemie. Znaczy to, że X jest dzielone na wszystkie jednostki.. Jak X się skończy, to reszta jednostek nie dostanie zaopatrzenia. O kolejności decyduje ustawienie w Empire Options - Resupply i Reordnance. Dodać należy resupply też dotyczy to także obcych statków jeśli masz z obcymi zawartą taką opcję w traktacie

35 Co oznaczają poszczególne sympatię i antypatię do naszej rasy w dyplomacji

Przy pierwszym spotkaniu stosunek do nas (mood) imperium AI jest zawsze Indifferent - obojętny. Sytuacja na mapie i nasze postępowanie wobec imperium AI może ten nastrój polepszać lub pogarszać.

Skupmy się na mapie. Nie bierzemy pod uwagę imperiów neutralnych. Jeśli jesteś za blisko AI, niezależnie co zrobisz, i tak zawsze nastrój się pogorszy - zacznie wysyłać wiadomości, że musisz opuścić jakiś system. Nie ma wtedy szans na pokój. Jeśli jesteś oddalony o kilka systemów, to jest szansa na poprawę nastroju, jeśli zostawisz AI przynajmniej jeden system do kolonizacji lub jest naturalna granica w postaci czarnej dziury, asteroid czy mgławicy.

AI jest raczej nieprzekupne poprzez Gifty, wymyśla jakieś dziwne traktaty i odrzuca konkretne propozycje, które ludzki gracz uzna za sensowne. No cóż, taki program czy algorytm.

Murderous (wojna i atak)
Angry (likwiduję okręty AI w moich systemach, powiększam pola minowe)
Displeased (widzę, że jest problem: stawiam miny granicznych warp points)

Indifferent (spotykam AI, wysylam wiadomości dyplomatyczne i analizuję mapę, zaczynam badać technologie potrzebne do min)

Receptive (nie ma problemu, wysyłam dalsze wiadomości dyplomatyczne, aby polepszyć nastrój)
Amiable (staram się podpisać jakiś sensowny traktat)

36 Jak dodać nowy typ planety do gry, tak żeby gra prawidłowo działała.

W pliku "Planet Size"

Dodajemy odpowiednią linijkę, Najlepiej skopiować ktorąś z wyższych i tylko pozmieniać wartości.


W dalszej części pliku



W pliku "SystemObjectsTypes"



* Tej linijki nie zmieniamy.

W pliku "SystemTypes"

zmieniamy na:



37 Jak dołączyć do gry fabularny opis swojego imperium utworzony w pliku tekstowym?

Ponieważ edycja tekstu w grze jest cokolwiek kłopotliwa warto użyć innego programu. Wykorzystuję EditPad lub swój program pocztowy Mozilla Thunderbird (sprawdza błędy w naszym ojczystym języku).

Opis taki można łatwo wstawić w opcji History przy tworzeniu/edycji imperium. Składa się z trzech części: Biology Description, Society Description i History. Piszemy wszystko w jednym pliku txt, oddzielając poszczególne części tylko przez klawisz Enter. Zapisujemy tak przygotowany plik txt w katalogu savedempires.

Aby dołączyć ten opis do gry tworząc/modyfikując imperium - w opcji History, klikamy na Load Text. Zostanie podzielony na trzy części.

38 Do czego służą "General Message" oraz ton takiej wiadomości ?

General Message oraz ton służą do poprawiania stosunków miedzy graczami.
Dzięki temu zmienia się nastawienie innych graczy do Nas

39 Ile trwa zmiana kondycji planety na 1 lvl i na ostatnim lvl Climat Control ?

Climate Control poprawia conditions planety o 4,9% na rok. W zależności od warunków początkowych dojście do Optimal zajmuje kilka, kilkanaście lat.

40 Gdzie mogę zobaczyć,jakie budynki posiadam już na danej planecie?

W informacjach o planecie jest zakładka facilities. Ewentualnie ogólne zestawienie budynków na Twoich planetach (Colonies i odpowiednia opcja widoku).

41 Czy upgrade (retrofit jest możliwe tylko do ship/base , czy również do weapon platforms, satelites, drons, troops ?

dotyczy tylko statków oraz baz.
Przy retrofit statków/baz musi być na heksie stocznia. Istnieje też ograniczenie modernizacji do bodajże 50%

42 Czy budynki:
Medical Lab
Gestation Vats
Genetic Recoding Lab
współdziałają ze sobą czy się nawzajem wykluczają ?


Bonus się nie kumuluje. Tylko najwyższa wartość jest brana pod uwagę.

43 Jak zrobić screen a następnie go "wyciąć" ?

Przy pomocy odpowiednich programów przeznaczonych do takich celów, np Catcher 1.1.
Pomocny jest także Paint oraz IrfanViev

44. O czym mówią liczby przy w okienku broni przy tych ikonkach ? Co znaczy dana ikonka ? Co na wszystko weapon mounts ? Jak to modyfikuje.




Pierwsza ikonka: odległość w km
Druga : Uszkodzenie min-max
Trzecia: modyfikator celności

Weapons mounts zwiększa uszkodzenia, zasięg oraz celność kosztem pojemności i ceny.

Dzięki przesuwaniu paska sprawdzisz uszkodzenia oraz celność w większej odległości - według przedziałki. Na załączonym obrazku jest pokazany zasięg do 90 km. Jednak przeglądanie jest ograniczone do 300 km, choć engine SEV pozwala używać broni o zasięgu do 500 km.

Modyfikator celności dodaje się do ataku. Rożnica między atakiem a obroną określa prawdopodobieństwa trafienia w %.

45 Jak wstawić obrazek na forum ?

Umieszczamy obrazek na zewnętrznym serwerze typu:
imageshack.us
photobucket.com
fotosik.pl

po załadowaniu tam obrazka kopiujemy do posta link przy którym jest tag [img]link do zdjęcia [/ img]

lub poprzez ikonkę w oknie pisania postu "Dodaj obrazek"
Kopiujemy do okienka, które nam wyskoczy link do zdjęcia (Direct lik)
Wtedy zawsze znajduje się na dole naszego postu. Potem jak chcemy przenieść wystarczy Wytnij i wklej.

46 Budynki Medical lab i niektóre z organicznej technologii bronią system przed zarazami x poziomu. Bronią nawet przed zarazami wywoływanymi przez bronie?

Jeśli wystąpi u Ciebie zaraz lub atak biologiczny to w następnej Twojej turze zaraz ta zniknie jeśli masz odpowiednio wysoki poziom do wyleczenia tej zarazy. Z działania funkcji wychodzi ze też zapobiegają zarazie wywołanej bronią.

47 Jak nadać nazwe danemu punktowi kontrolnemu i czy jest jakaś granica w ich wyznaczaniu. (w SEIV nazywanie pkt kontrolnych bardzo sie przydawało.)

Nie można nadać osobnej nazwy punktowi zbiórki. Nie jest wykonalne w grze. Ale można to obejść towrząc flotę o odpowiedniej nazwie dla danego punktu zbiórki.

Takich punktów kontrolnych możesz mieć max 9.

48 Jeśli datę 2416,7 i i mam ilość punktów nauki 2`394`539 to dużo? Zaznaczę że posiadam 47 planet.

W przypadku multi - to bardzo mało. Na początek spróbuj osiągnąć 10 milionów RP w sto tur. Dużo zalezy także od mapy, AI, twojego rozlokowania i twoich możliwości kolonizacyjnych.

49 Czy mniejsza ilość statków z wysokim lvl da rade z masówka?? Z kolegą gram i widzę że ilość nie zawsze przekłada się na jakość.

Jeden dobry okręt poradzi sobie z całą flotą niskopoziomową flotą.

50 W Atenie procenty w asteroidach nie spadają przy wydobywaniu z nich surowców więc czy budynki zwiększające produkcje surowców w systemie o x% (np. System mineral scanner lub System robotic factory) podniesie także to co wydobywa sie w asteroidach?

Te budynki nie działają na zdalne wydobycie.

51 Czy combat sensors i ECM-y mają wpływ jedynie na broń typu direct fire, czy też na inne (np. rakiety)?

Na rakiety i torpedy wysokość defense i offense okrętów nie ma wpływu.
Stosuje się combat sensors w okrętach rakietowych ponieważ wspomaga broń PD, a ECM w razie jakbyś ktoś chciał użyć innej broni.

52 W grze symultanicznej walka odbywa się w trybie strategicznym? Czy na innych zasadach?
Czy po jej odbyciu w raporcie da ją się obejrzeć w trybie strategicznym bądź taktycznym?


W grze symultaniczne nie mamy wpływu na bitwy. Ale możemy sobie je obejrzeć w raportach.

53 Czy jest jakikolwiek sposób aby pominąć oglądanie ruchu statków w trybie turowym?

Nie w czasie prowadzonej już gry. Możesz jedynie włączyć na maksimum prędkość poruszania się na mapie.

54 Jak można przyspieszyć poruszanie się statków?

Po włączeniu rozgrywki otwórz Menu>Opcje. Tam można zwiększać szybkość przemieszczenia.

55 Czy w grach multi stosujecie wywiad?

Wywiad jest zawsze wyłączony

56 Co daje przesunięcie okrętów do rezerwy ?

Nie płacisz za utrzymanie takiego okrętu. Przywrócenie go do służby trwa 2 tury.

Upgrade na dzień 10 sierpień 2009*
Oryginalny post Vortavora
Przygotowują: Vortavor i Adi Cherryson oraz Ceasar Of Rome

* brak niektórych pytań bo wymagają większej konsultacji.

[Edited by Ceasar Of Rome on Aug 11, 2009 at 00:10]




tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.