civ.org.pl forums [http://forums.civ.org.pl]
Space 4X - Stellaris [http://forums.civ.org.pl/viewboard.php?BoardID=259]
Re: Star Trek New Horizons [http://forums.civ.org.pl/viewtopic.php?TopicID=23151]
[http://forums.civ.org.pl/viewtopic.php?TopicID=23151#335494]

PAwleus 
Sept 21, 2017 at 18:22
Re: Star Trek New Horizons

Dziś wchodzi wersja 1.8, a ja rozegrałem tylko 36 lat na Mirror Universe (dla mniej zorientowanych: jest to universum równoległej rzeczywistości do tej z głównej linii Star Treka, w której pierwszy kontakt z Wolkanami był wrogi i zakończył się zdobyciem na nich zaawansowanych technologii, użytych następnie do podboju; także rozwój wielu innych cywilizacji przebiegł odmiennie) - było to jednak dość intensywne doznanie, z nieustającą wojną na wielu frontach od drugiego roku gry. Oto mapa okolic Terran Empire, grając na poziomie trudności normal (na wyższym zauważyłem, że AI jest często słabsze ze względu na olbrzymie kłopoty jakie ma w 1.6 z oceną potrzeb żywnościowych):

Jak widać nawet mapa jest lustrzanym odbiciem W zasadzie całe terytorium Terran Empire jest pozyskane drogą podboju (zdjęcie jest zrobione w końcowych etapach militarnej wasalizacji Ferengich, a wcześniej już zostali zwasalizowani Gornowie i Morali), najczęściej cywilizacji pre-warp, a jedyne 4 założone kolonie nie wyszły jeszcze w tym momencie poza najprymitywniejszy etap (który w STNH trwa kilka lat). Te ostatnie powstają zresztą tylko po to, aby ułatwić dalszy podbój - są potrzebne dla przesiedlenia części nieprawomyślnej populacji z planet planowanego podboju do obozów pracy niewolniczej, aby zachować kontrolę nad frakcjami (no co, taki mają styl życia w Terran Empire ), które są trudniejsze do utrzymania w ryzach w ramach Caste System, niż gdy całe gatunki są niewolone (gdyby całe były zniewalane to i tak część trzeba byłoby przesiedlać, bo Unrest byłby zbyt duży, ze względu na to, że w obecnym STNH jego redukcja nie jest tak łatwa jak w podstawce - Slave Processing Facility jest dostępny poprzez tradycje, a nie z technologii), a to właśnie ten system praw wybrałem jako standardowy dla wszystkich gatunków Terran Empire (nawet ludzi, bo za dużo mieli ksenofilów na starcie). Frakcje i Unrest znakomicie tu się uzupełniają w hamowaniu efektu śnieżnej kuli, do czego przyczynia się dodatkowo zwiększanie kosztu technologii i Unity z rosnącą populacją i liczbą planet. Koszty Unity tak się nawet dają we znaki przy takim stylu gry, że nadal brakuje mi 2 tradycji do skończenia drzewa Expansion, które wybrane jako pierwsze zwykle kończy się znacznie szybciej (a w STNH jest ono też mniej wartościowe na początku). Za podbój (generalnie - ekspansję) trzeba więc zapłacić na wielu poziomach gry i dobrze rozważyć jego tempo, co jest bardzo dobrym kierunkiem rozwoju Stellaris.

Tu może wspomnę o ważnych zmianach w mechanice jakie wnosi Beta. Wprowadza ona nowe rodzaje polityki: zdrowotną, naukową i związaną z dilithium (które ma dwie formy surowca strategicznego: Raw i Processed). Pierwsze dwie służą głównie do przyspieszenia tempa wynajdywania, ale mogą też być pomocne przy niedoborach energii i Prosperity, zdrowotna - do zwiększenia tempa przyrostu populacji, a ostatnia przy zbyt małym limicie floty (do zwiększenia tego limitu potrzebna jest forma Processed Dilithium wytwarzana w rafineriach z Raw). Prosperity jest nowym bogactwem (surowcem strategicznym) z niektórych budynków, które jest potrzebne jeśli chcemy ustawić standardy życia na większe niż przyzwoite i tym więcej jest go niezbędne im wyższe standardy chcielibyśmy widzieć. Zmiany te oceniam bardzo pozytywnie, choć w przypadku Dilithium nadal jest to nieco zabugowane.

Generalnie rzecz biorąc to jak na 36 lat gry zdarzyło się zbyt dużo pod względem realizmu. Miało na to wpływ kilka czynników, z których część jest poza możliwością modowania:

- moja fanatycznie intensywna eksploracja (taki już mój styl, który byłby taki niezależnie od korzyści, bo taka już moja natura ) pozwalająca na posiadanie znacznie, znacznie więcej Influence i Energy niż byłoby możliwe bez tego (z wyjątkiem pierwszych lat gry mam nieustanny deficyt energetyczny dochodzący do 100/miesiąc podtrzymywany sprzedawaniem układów o współpracy naukowej)
- zbyt szybkie poruszanie się w warp (ale mod jest już oparty o minimum możliwe do uzyskania w Stellaris)
- prowadzenie z powodzeniem wojny na tylu frontach i na takich odległościach nie byłoby mimo wszystko możliwe, gdyby nie główna obecna słabość militarna AI, które zbyt łatwo daje się szachować słabiutkimi flotami (oprócz zwiadu, obecnie główna rola dla fregat patrolowych), gdyż każdy z większych sąsiadów ma flotę o sile niemal takiej jak moja, a potrafią już współdziałać w toczonych niezależnie od siebie wojnach
- odległości w skali galaktycznej zbyt małe (ale mapa jest już na granicy limitów Stellaris i nie chodzi tu nawet o możliwości współczesnych komputerów)

Na mapie Galaktyki widać gdzie dotarły moje statki eksploracyjne osiągając tylko warp 6.2:

Zdecydowanie za szybko to się dzieje i autorzy o tym wiedzą, ale dopóki Stellaris nie zostanie w tym zakresie poprawione nic nie da się zrobić. Sporo jest za to jeszcze przestrzeni na dodatkowe cywilizacje

Borg AI działa już na mapie Mirror Universe, choć tak jak na głównej mają powolny start. Widać jak asymilują Krenim Imperium:


W okolicy Dominium można zobaczyć że AI nie leni się z kolonizacją:

Ale nie mam pojęcia skąd tam się wziął system należący do Krenim Imperium! Krenim musieli coś nieźle namieszać temporalnie


OK, pora na liczne usprawnienia związane z 1.8 - ciekawy jestem czy znowu zbłaźnią się tak jak z 1.6 pod kątem bugów.

Edit: problem z wyświetlaniem obrazków naprawiony (forum nie lubi adresów z https, a tak się teraz standardowo wstawia z Imgura)

[Edited by PAwleus on Sept 22, 2017 at 20:46]




tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.