civ.org.pl forums > Gry Cywilizacyjne > Civilization 1 Forever!
Zmień język na polski. Switch to English.

Print This Topic        Mark Topic as Unread 

civ.org.pl forums > Inne Gry Strategiczne > Gry Cywilizacyjne
Poster
Message    
Azes
Status: Novice

Posts: 1
Registered: Aug 14, 2012
IP: Logged
Civilization 1 Forever! [post #1]

In the beginning, the Earth was without form, and void...
Wciąż wracam do tej gry. Może dlatego, że dzięki DosBoxowi Civ1 jest najbardziej między-platformową ze wszystkich gier (mam Linuxa). To jedyna którą można odpalić na każdym sprawnym komputerze bez większych zabiegów. Nowe Civki całkiem sprawnie śmigają na nowych Linuxach, a ekipa z Wine odwaliła kawał dobrej roboty. Jednak Civilization 1 nadal ma pewne unikalne cechy które powodują że wciąż do niej wracam:

  • Grafika. Wiem, że może się to wydać śmieszne, ale naprawdę uwielbiam tę grafikę. Nostalgia ma spore znaczenie (oczywiście), ale żadna inna Civka nie przypomina w tak dużym stopniu starych wojennych gier planszowych. Chodzi mi o jednostki reprezentowane jako rysunki na kolorowych żetonach. Lubię jednostki w kolorze mojej nacji, tak samo jak sam wygląd mapy. Civ1 paradoksalnie ma dużo żywsze kolory, niż jej następczynie. Civ2, 3 i 5 są jaśniejsze, o matowych kolorach. Civ1 ma jaskrawe barwy, a cały interfejs jest dużo ciemniejszy. Do tego te jednostki: trirema, muszkieter, rakieta nuklearna, czy rycerz. Dla mnie wygląd milicji (wojownika) jest po prostu uroczy. Miękną mi nogi na sam widok
  • Dynamika - brak mnogości dodatkowych subsystemów (np. religia, polityka społeczna, szpiegostwo, itp.) czyni grę szybką. Prowadzenie wojen jest wręcz błyskawiczne, a całą ofensywę można przegrać dosłownie w ciągu jednej tury.
  • Epicka prostota - do dyspozycji mamy tylko najbardziej ogólne typy jednostek, a technologie są ograniczone tylko do tych najważniejszych. Żadnego rozdrabniania się na między-epoki, jednostki specjalne czy jakieś poboczne technologie w stylu Służby Cywilnej. Kultura wpleciona w drzewko technologii. Przechodzenie przez drzewko technologii jest szybkie, proste i przejrzyste. Żadnych zapchaj-dziur: facet z włócznią to facet z włócznią, a nie Spearman, Pikeman i czort wie co jeszcze do wyboru. To samo dotyczy surowców: dają premię do produkcji, żywności lub handlu... i to tyle. Zero zaspokajania potrzeb mieszkańców, zero spełniania wymagań do produkcji jednostek. W dyplomacji wojna albo pokój + wymiana wynalazków, haracz i wspólny atak na wroga. Żadnych sojuszów obronnych, otwartych granic czy zawieszeń broni. Jasno i klarownie. Jak to mawiają Amerykanie: cut the crap!
  • Cywilizacje to cywilizacje, a nie nacje. Może ich być max 7 i masz tylko 14 do wyboru (docelowo same najważniejsze, ale wybór jest europocentryczny), ale tak jak historia pokazuje: po co rozbudowany system religii? Jak wynajdziesz odpowiednią technologię to masz religię. Historycznie nawracanie i tak sprowadzało się do podbojów. Reprezentujesz całą swoją cywilizację, a nie tylko jeden z narodów w bloku sojuszniczych państw. Epickość.
  • Unikatowe zasady - a to dotyczy wielu rzeczy. Lubię przewozić statkiem karawanę by założyć odległy szlak handlowy. Lubię przemycać dyplomatę przez linie wroga. Do tego gra bywa nieprzewidywalna, a przez to bardziej emocjonująca. Jeden poziom awansu i żadnych pasków zdrowia. Atak, obrona i ruch, żadnych bonusów przy atakach z flanki, żadnych ta jednostka vs. tamta jednostka. Jasno i klarownie. Wiele osób krytykuje to, że Falanga może zabić Okręt Liniowy. Sam raz widziałem jak Milicja rozwala... atakującą Rakietę Nuklearną! Raz, jeden, jedyny. Ale takie rzeczy powodują, że zawsze jest nadzieja, a wojna nigdy nie jest pewną wygraną. Można się naprawdę wkurzyć. Ah, te emocje! Do tego Nawet jak jesteś w średniowieczu, a wróg ma czołgi: odpowiednią taktyką, wykorzystaniem Dyplomatów (czyli Szpiegów) oraz zajęciem stolicy naprawdę możesz odwrócić swoje losy. Jaka inna gra cywilizacyjna pozwala z beznadziejnego położenia zostać zwycięzcą? Nie myślcie, że to jest proste! Ale jest możliwe przy ostrożnym planowaniu i odrobinie szczęścia. W innych grach tego nie ma.
  • Zero kitu. Tj. zero amerykańskiej propagandy. Chociaż gra było mocno oskarżana o europocentryzm (nadal obecny w dalszych częściach, chociaż mniej), to wpisy w Civilopedii sugerują pozytywną stronę anarchizmu, komunizmu, itp., gdy w następnych częściach neo-liberalna poprawność polityczna jest aż nazbyt narzucająca się.
  • Nostalgia. No tak, nie przeczę


...Test of Time!
Jest jedna, bodajże ostatnia żywa społeczność fanów tej gry, nie gdzie indziej jak na forum CivFanatics.net. Można tam znaleźć mody, mapy oraz scenariusze zarówno do Cywilizacji na Dosa, jak i na Windowsa. Jak nie wierzycie to sami sprawdźcie, ale stworzono nawet edytor mapy!

Ostatni bastion Civ1:
http://forums.civfanatics.com/forumdisplay.php?f=16

Dodam jeszcze, że sam stworzyłem skromną stronę na Google+, która pozwoli wam podkreślić swoje zamiłowanie do tej gry:
https://plus.google.com/106750581445647178435
Zapraszam do współpracy!

Skoro są już edytory, a nawet gry w stylu GOTM, jakby znalazła się garstka pasjonatów, może i tutaj by powstało forum Civ1. Póki co siedzę na CFC jako loopinaloop.

_________________________________
Azes (60-20 BC), najwiĂŞkszy krĂłl Indo-ScytĂłw. Tolerancyjnie rzÂądziÂł urodzajnÂą ziemiÂą zamieszkanÂą przez HindusĂłw, GrekĂłw oraz ScytĂłw (kuzynĂłw SÂłowian). KrĂłlestwo byÂło wysoko rozwiniĂŞtÂą kulturÂą Greko-BuddyjskÂą z silnym akcentem scytyjskim. Ta cywilizacja istniaÂła w latach 200BC-400AD na tym obszarze.
---
Daj +1 stronie Civ1 na G+!
https://plus.google.com/106750581445647178435
Aug 14, 2012 at 18:09
Gadu-Gadu: 44180257
Print
sirsik
Status: Moderator

Posts: 8100
Registered: Nov 24, 2004
IP: Logged
Re: Civilization 1 Forever! [post #2]

świetna idea

_________________________________
If we dig precious things from the land, we will invite disaster.
Near the Day of Purification, there will be cobwebs spun back and forth in the sky.
A container of ashes might one day be throw from the sky, which could burn the land and boil the ocean

Aug 16, 2012 at 20:15
Gadu-Gadu: 1547681
XFire sirsilis
Print
Jenruzz
Status: Settler

Posts: 26
Registered: Aug 18, 2012
IP: Logged
Re: Civilization 1 Forever! [post #3]

Taaak, pamiętam jak pierwszy raz uruchomiłem gry... Ahhh... Jakie to było uczucie

Aug 18, 2012 at 18:30

Print
^ Początek strony ^



Username: Password: Lost your password?

tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.