civ.org.pl forums > Space 4X - Ogólne > Kroniki Pandory, czyli During Action Report z gry Pandora First Contact
Zmień język na polski. Switch to English.

Print This Topic        Mark Topic as Unread 

civ.org.pl forums > Strategie Kosmiczne 4X > Ogólne
Poster
Message    
Madlok
Status: Veteran

Posts: 299
Registered: Mar 20, 2009
IP: Logged
Kroniki Pandory, czyli During Action Report z gry Pandora First Contact [post #1]

Nacja: Ekolodzy (wylosowane)
Wielkość mapy: Large
Typ mapy: Archipelag (wylosowane)
Agresywność Obcych: High
Trudność (bonusy dla AI): High
Pace (tempo gry): Epic
Liczba graczy: 6 (ja + 5 AI)
Widoczność badań: 2 (domyślnie)

Ekolodzy (nawet nie wiem jak się naprawdę nazywają) mają dodatkowy minerał z lasów i grzybni, większą pojemność domów i są rzadziej atakowani przez obcych. Ich wada to słabsza siła jednostek podczas ataku.
Postanowiłem wykorzystać ich zalety, budując od razu formera i czasami budować Growth w stolicy, gdy nie ma nic lepszego do budowania. Dzięki lasom powinny być mniejsze zanieczyszczenia, co się kumuluje z bonusem do miejsc mieszkalnych i pozwala mieć więcej mieszkańców bez hamującego niezadowolenia.

Szybko też założyłem kolejne miasta. Każde przy jakimś bonusie. Former znalazł czas na wybudowanie dróg i na razie nadąża z ulepszaniem pól.

Sytuacja w 81 turze. Niestety nie da się oddalić widoku bardziej, a na maksymalnym oddaleniu (takim jak tu) kolory blakną.


Większa wersja
http://img31.imageshack.us/img31/6281/cxde.jpg

Zmieniłem nazwy miast, żeby bardziej się orientować.
Capital Garden to stolica. leży koło złoża pożywienia, a 3 heksy na wschód ma bonus do złota. Tam przesunę granicę, jeśli ilość populacji na to pozwoli. To miasto ma za zadanie głównie wydobywać surowce.
Mobius Industry ma być moim miastem produkcyjnym, bo leży koło bonusa do produkcji (narkotyczne kwiaty).
Wallace University ma być miastem badawczym. Znajduje się koło obserwatorium obcych, a to daje bonusy do badań.

Kilka tur temu Obce potwory wzmogły swą agresywność. Rozwalają też ulepszenia pól, w tym drogi. Kilka moich jednostek garnizonowych oberwało, ale trzymają się. Ulepszyłem ich, dając im urządzenia zwiększające siłę podczas obrony, jedyne moje ulepszenie wojskowe na razie. Mogę też budować pierwszy poziom murów w miastach, ale myślę, że zamiast niego lepiej na razie dorobić więcej piechoty, taniej wyjdzie. Teraz mam po jednym piechurze na miasto, plus jeden do ochrony formera. Tutaj gdy Obcy wejdzie do miasta, to od razu je całe niszczy.

Edit:
Dam jeszcze badania pozlepiane z 3 screenów.

Większa wersja
http://img513.imageshack.us/img513/5615/3ae7.jpg

Techy za każdym razem porozmieszczane są losowo, ale w jakiejś granicy tej losowości. Widać tu, że można niektóre techy olać i nic się nie stanie. Jesli do jakiegoś techu prowadzi kilka dróg, to wystarczy jedna, żeby się do niego dostać.

[Edited by Madlok on Mar 30, 2014 at 16:19]

Mar 30, 2014 at 16:00

Print
Madlok
Status: Veteran

Posts: 299
Registered: Mar 20, 2009
IP: Logged
Re: Kroniki Pandory, czyli During Action Report z gry Pandora First Contact [post #2]

Kolejne sprawozdanie.

Robiłem piechotę, badałem technologie wojskowe i technologię Xenologii (zmniejsza agresywność Obcych). Co prawda, przez karę jaką mają Ekolodzy, za bardzo nie mogłem atakować, ale z obroną było lepiej. Średnio po dwie jednostki z podstawowym pancerzem na miasto i straciłem jedynie 3 jednostki. Nadal jednak byłem pod oblężeniem, czyli Obcy niszczyli mi ulepszenia pól i drogi, a był też czas, że former musiał się schować do miasta. O założeniu kolejnego miasta nie miałem na razie co marzyć, budowa kolonizatora zahamowałaby produkcję wojsk, które byłoby potrzebne do ochrony jego i nowego miasta. To czego potrzebowałem to siły ofensywne.

Za walki z Obcymi dostaje się ulepszenie, które można dać jednostkom. Nazywa się ono jakoś tam, ale ja nazywam je Łapaczem Obcych. Każda jednostka z łapaczem to możliwość posiadania jednego Obcego. Żeby złapać, trzeba pokonać w walce, a łapacz sam w sobie obniża siłę posiadacza. Dlatego, żeby używać tego urządzenia, trzeba mieć jednostki dobre w walce lub jako cel wybierać najbardziej ranne osobniki. Ale ranne osobniki Obcych oznaczają, że musiała zginąć jakaś moja jednostka, bo walki (nie licząc ostrzału artyleryjskiego i snajperskiego) kończą się zawsze śmiercią jednej z jednostek.

Opracowałem pierwszy poziom statków, lekkich pojazdów i miotacza ognia. Do tego lepsze pancerze. Miasto Mobius Industry miało co robić.
Statek z łapaczem obcych miał badać morza i szukać tam ruin. Niestety z tego co pamiętam znalazł tylko jedne. Ale opłynął wyspę i dużo się o niej dowiedziałem. Spotkałem też frakcję Finansistów i odkryłem brzegi jakiejś innej wyspy.
Zbudowałem też dwa lekkie pojazdy z łapaczami. Pojazdy nie tylko są szybsze i droższe, ale są typem mechanicznym, a wiele typów Obcych ma kary w walkach z jednostkami mechanicznymi (a niektóre mają bonusy, ale jest ich mniej).
Miotacze ognia to broń, której może używać niestety tylko piechota. Daje bonus do walki z jednostkami biologicznymi, a karę do walki z mechanicznymi.
Modernizacja oczywiście następowała stopniowo. Kasa na to pochodziła głównie z Mobius Industry produkującego Wealth. Surowce pochodziły ze stolicy. Technologie były badane w Wallace University, bo tylko tam pozwalałem pracować naukowcom. Wszyscy pracowali tam w laboratoriach, poza jednym popem, który produkował Growth, przyspieszając rozród. Symbioza.

Łapanie obcych się opłaca. Chociaż trochę dziwne, że złapany Obcy pobiera żołd jak inne jednostki i dostaje frakcyjną karę do ataku. Szybko doszedłem do wniosku, że najpospolitszy typ, czyli Xenomorph Drone jest kiepskim kandydatem na jednostkę w mojej armii. Lepszy okazał się Xenomorph Spitter. To chyba najszybszy sposób na posiadanie jednostek artylerii. Dwa heksy zasięgu strzału, obrażenia zadawane są wszystkim jednostkom w ostrzeliwanym heksie, nienarażanie się na żadne straty. Artyleria zmienia naprawdę obraz walk. Złapałem 2 Spittery. Nawet zlikwidowałem jednego Drone'a, rzucając go do straceńczej walki, żeby zrobić miejsce w puli na drugiego Spittera.

Statkiem złapałem latającego obcego, ale przegapiłem informację, że jego szybkość wynosi tylko dwa heksy, więc posłałem go do najbliższego miasta (a było to Wallace University).

Oddziałem 2 Spitterów i 2 Seekerów (lekkie pojazdy) zniszczyłem 3 ule (wg mnie lepszą nazwą byłby kopiec albo wylęgarnia). Przy niszczeniu trzeciego ula pomyślałem sobie, że złapię królową. Chodziło o jej umiejętność leczenia jednostek na tym samym heksie. Niestety miałem zapchany limit Obcych, więc postanowiłem, że pozbędę się fruwacza z Uniwersytetu. Posłałem go na potężnego Obcego o nazwie Galeth.

Nie wiem czy miało to jakiś wpływ na to co stało się później, czyli czy ten atak jakoś rozzłościł Galetha. Zaatakował on moje uniwersyteckie miasto i oczywiście zabił obrońcę. Ten typ Obcego ma siłę 8, więc nic dziwnego. To był moment, że akurat miałem tam tylko jednego obrońcę, żadnej kasy w skarbcu, a szybkie jednostki oddalone o kilka tur. Myślałem, czy by nie sprzedać budynków w moich dwóch pozostałych miastach i kupić obrońcę, ale to by też miało niezbyt dobry skutek. Uniwersytet nie miał obrońców, miał 2 jednostki obcych koło siebie: Xenomorpha i Galetha. Jedną jednostkę piechoty zdołałem ustawić koło tego ostatniego. W następnej turze Xenomorph zaatakował niebronione miasto i ku mojemu zdziwieniu zmniejszył tam tylko populację, chyba z 5 do 1. Więc Obcy jednak nie niszczą miast całkowicie. Galeth zaatakował piechociarza i go rozwalił. W następnej turze miasto zostało zniszczone. Nie było tam żadnych budynków, tylko populacja.

Sytuacja w 153 turze, chwila po zniszczeniu Uniwersytetu.


Większa wersja
http://img27.imageshack.us/img27/4876/3fck.jpg

Wygląda na to, że królowa nie leczy moich jednostek, a przynajmniej nie pojazdy, bo tylko na nich to testowałem.

Na wyspie są jeszcze 3 ule.

Na północy widzę niezłe miejsce na miasto surowcowe.

Na zachód od wyspy odkryłem nowy ląd i zarys niebieskich granic, co oznacza frakcję Militarystów.

[Edited by Madlok on Apr 01, 2014 at 18:41]

Apr 01, 2014 at 16:53

Print
Madlok
Status: Veteran

Posts: 299
Registered: Mar 20, 2009
IP: Logged
Re: Kroniki Pandory, czyli During Action Report z gry Pandora First Contact [post #3]

Oczywiście zemściłem się na Obcych. Osłabiony Galeth został złapany. Później zniszczyłem kolejne 3 ule i złapałem drugiego Galetha, chyba najmocniejszy lądowy Obcy, ale już przestarzały, bo mam już zbadane czołgi i mechy. Nie obyło się bez strat w jednostkach, ale sytuacja była zawsze pod kontrolą.

W międzyczasie pozakładałem kilka miast, w tym jedno na miejsce starego uniwersytetu. Ogólnie posiedzenie nie było zbytnio ciekawe: czyszczenie i kolonizowanie wyspy, zwiedzanie morza, a w końcówce zwiedzanie arktycznej wyspy na północ od mojej i próba zaprzyjaźnienia się z innymi frakcjami - mam już kontakt ze wszystkimi, ale frakcja Fanatyków już została przez kogoś rozwalona. Dzięki wymianie map i technologii satelitarnej widzę sporo świata.

Badam teraz pierwszą technologię drugiej ery (niebieska era mechanizacji). Inne frakcje są bardziej zaawansowane technologicznie, wszystkie są w oknie dyplomacji opisane jako "outstanding and highly advanced research".

Żeby sprawdzić co znaczą te różne słowne określenia, trzeba zajrzeć do plików gry (nie ma sensownej instrukcji!). Tak więc jest po pięć poziomów (i słownych opisów) na określenie czyjejś ekonomii, poziomu technologii, wojska i relacji dyplomatycznych z innymi.

Technologia
1 - "Years behind in research"
2 - "Outdated technologies"
3 - "Moderate research progress"
4 - "Advanced technologies"
5 - "Outstanding and highly advanced research" (Militaryści, Przemysłowcy, Finansiści, Naukowcy)

Wojskowość
1 - "Pathetic troop numbers"
2 - "Low military strength"
3 - "Solid military forces"
4 - "Strong standing army" (Naukowcy)
5 - "Massive troop formations" (Militaryści, Przemysłowcy, Finansiści)

Ekonomia
1 - "Abysmal economy"
2 - "Poor economy"
3 - "Flourishing economy"
4 - "Superior economy" (Naukowcy)
5 - "Unrivaled economy" (Militaryści, Przemysłowcy, Finansiści)

Dyplomacja
1 - "Isolated and hated by other factions"
2 - "Underwhelming diplomatic relations"
3 - "Respected by other factions"
4 - "Good diplomatic relations" (Militaryści, Przemysłowcy)
5 - "Liked or even loved by other factions" (Finansiści, Naukowcy)

A co ze mną? Mnie określają opisy "doradcy" w odpowiednich panelach.

Ekonomia
0 - Without cities and infrastructure, there is no economy."
1 - Red numbers everywhere! It can't get any worse, surely?"
2 - Our market pales compared to that of the competition." (mój obecny poziom)
3 - We have a flourishing economy!"
4 - Our economy is one of the driving forces behind the planetary market."
5 - Years upon years of hard labor have come to fruition: our economy is unrivaled!"

Dyplomacja
0 - No contact with other factions has been established yet."
1 - We are isolated and hated by many! I beg you to reconsider your actions!"
2 - The other factions have started to distance themselves from us."
3 - We are respected by the other faction leaders."
4 - We are on good terms with other factions. Keep it up!" (mój obecny poziom)
5 - Great job, other faction leaders like or even love us! We can count on their support."

Wojskowość
0 - We have no military and are entirely helpless!"
1 - Our troop numbers are pathetic! Any halfway formidable foe will simply roll over us."
2 - Our military strength is too low, we might not hold off an invasion." (mój obecny poziom)
3 - We have solid military forces able to deal with enemy aggression."
4 - Your army stands strong and ready to handle prolonged campaigns."
5 - Our forces are unrivaled and the finest on the planet. Enemies tremble in fear!"

Badania
0 - We have not yet discovered any technologies."
1 - We are years behind the other factions and ridiculed by many!" (mój obecny poziom)
2 - Other factions have passed us, time to optimize our priorities!"
3 - Our research is going well."
4 - Good news! We are one of the most advanced factions on the planet."
5 - I am proud to inform you that we have surpassed everyone -- our scientists are unrivaled."


Świat w 248 turze
Północ wyspy. Po lewej miasto surowcowe, koło pola bogatego w minerały. Po prawej, za grzybnią, miasto produkcyjne.

Większa wersja: http://img849.imageshack.us/img849/8905/2gk5.jpg

Południe wyspy. Odbudowany Uniwersytet i Nowa kolonia na sawannie koło specjalnego lasu z żywnością. W górach na zachodzie planuję miasto górniczo-produkcyjne.

Większa wersja: http://img822.imageshack.us/img822/1417/37an.jpg

Wyspa arktyczna. Tu założę miasto, bo jest specjalny teren Garden of Eden, co daje 5 żywności i +1 zadowolenia.

Większa wersja: http://img594.imageshack.us/img594/5449/g8bh.jpg


Chyba nie ma żadnych kar za liczbę posiadanych miast. Ale szybkość rozmnażania się populacji zależy ponoć od ogólnej liczby populacji frakcji. Duże miasta mają duży przyrost naturalny, ale mają też minusy za migrację (zależną też od morale miasta), co powoduje, że praktyczne tempo wzrostu małych i dużych miast jest podobne. Nie wiem jeszcze jaka strategia zakładania miast jest dobra. Jest dużo budynków, które dają +X jakiegoś zasobu i +X% wydajności mieszkańców danego typu. Ale są też koszty utrzymania budynków. Teraz stosuję doktrynę zakładania miast tylko przy polach bunusowych i terenach specjalnych, jest ich na tyle dużo, że nie widzę potrzeby zakładania miast na zwykłym terenie.

Apr 04, 2014 at 15:04

Print
Madlok
Status: Veteran

Posts: 299
Registered: Mar 20, 2009
IP: Logged
Re: Kroniki Pandory, czyli During Action Report z gry Pandora First Contact [post #4]

Tura 404. Przyznam, że te posiedzenie było najnudniejsze. Głównie zakładałem nowe miasta i poprawiałem stosunki z innymi frakcjami.

Zaskoczyło mnie, że zdołałem ze wszystkimi się zaprzyjaźnić. Do tego wszyscy byli zaprzyjaźnieni ze wszystkimi, poza wyeliminowanymi Fanatykami. Miałem nawet chwilowo sojusz ze wszystkimi lub prawie wszystkimi frakcjami. To samo z traktatami handlowymi i naukowymi (ale te traktaty mało dają tak naprawdę). Sojusze nie trwały jednak wiecznie i gracze AI w końcu je zerwali. Zaczęli nawet przysyłać żądania haraczu. Najpierw trochę płaciłem, ale w końcu zacząłem odmawiać i nic się nie stało. Dziwnie to wygląda jak jakiś AI najpierw żąda na przykład 1000 złota, a po odmowie w następnej turze sam przychodzi i daje 10 złota. Takie mniej więcej proporcje. Może chodzi o to, że wszystkie frakcje dalej prześcigają mnie w techach i gospodarce?

Teraz o zakładaniu miast. Skończyły się bonusowe tereny na mojej wyspie. Ale zakładałem nowe, bo zbliżało się odkrycie drugiego techa od grzybni. Jeszcze zanim go odkryłem zacząłem już sadzić obce fungi w miejscach pod przyszłe miasta. Moja frakcja ma z grzybów 2 żywności i 3 minerałów. W trzeciej erze będzie to 4 i 5, co już jest jakimś kosmosem, bo nie da się ze zwykłych pól tyle wyciągnąć. Są jednak minusy, na grzybni nie może być dróg i grzybnia produkuje zanieczyszczenia, w przeciwieństwie do lasu, który je usuwa. Ale i tak wg mnie się opłaca i moje imperium jest w dużej części fioletowe.

Odkryłem chyba dobry powód, by budować dużo miast, nawet mniejszych, niż mieć tylko kilka, ale za to dużych. Broń masowego rażenia. Są budynki, które co ileś tur produkują operacje bombardowania. Oczywiście można mieć tylko jeden budynek na miasto, więc im więcej miast i tych budynków, tym mamy większy power. Pomaga to też w obronie, bo przeciwnik ma więcej mniejszych celów do zbombardowania. W mojej grze zarówno ja jak i przeciwnicy mamy już bomby atomowe (bombardowanie drugiej ery, w trzeciej jest bombardowanie czarnymi dziurami).

Wspomnę jeszcze o operacji (Objazdowe) Centrum Klonowania. Jest to budynek, który co jakiś czas daje możliwość odpalenia operacji klonowania na dowolnym mieście, co dodaje growth przez ileś tur temu miastu. Stosowałem to na moim mieście uniwersyteckim.

Zorientowałem się, że niedługo może być koniec gry, bo mam ustawione wszystkie 3 opcjonalne warunki zwycięstwa, czyli:
Naukowe - odkryć 75% technologii, mój postęp to 15% wg gry, co jest dziwne, bo jestem jakby w połowie drugiej ery, więc odkryłem może z 30% technologii (bo część ominąłem).
Militarne - populacja naszej frakcji ma stanowić 75% populacji planety, mój postęp wg gry to 16%.
Ekonomiczne - zgromadzić tyle kredytów, by móc wykupić 75% ekonomii innych frakcji. Nie rozumiem tego. Wg gry mój postęp to 6% a zakumulowałem ponad 7 000 golda.

Myślę, że jeśli chcę wygrać, to już powinienem skupić się na jednym z tych celów. A może i tak jest już za późno.

Mogę zamienić wszystkich ludzi na naukowców, poza niezbędnym minimum farmerów i obniżyć podatki, by morale polepszało dodatkowo badania.
Mogę też podnieść podatki, produkować Wealth i kupić budynki dające bonus do kasy.
Militarnie to nie wiem czy zwojuję cokolwiek jeśli jest już tak późno w grze. Pozostało 5 frakcji a ja pewnie mam populację poniżej średniej, czyli nie mam nawet 20% populacji. Chyba że bym stworzył sojusz i wrobił AI w wojny, a sam uderzył dopiero na końcu. Potencjał bojowy mam kiepski. Tylko 2 budynki z wyrzutniami atomowymi, 8 mechów Goliat (pierwsza era) i 8 czołgów Avenger (też pierwsza era). Mechy nie mogą być zrzucane z orbity, musiałyby normalnie iść i płynąć.

Mapki i screenów nie daję, bo nie ma chyba po co.

[Edited by Madlok on Apr 19, 2014 at 16:15]

Apr 19, 2014 at 16:08

Print
^ Początek strony ^



Username: Password: Lost your password?

tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.