civ.org.pl forums > Space 4X - Space Empires V - Multiplayer > Poradnik Multiplayer [Dyplomacja]
Zmień język na polski. Switch to English.

Print This Topic        Mark Topic as Unread 

civ.org.pl forums > Strategie Kosmiczne 4X > Space Empires V - Multiplayer
Poster
Message    
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged

Attached:
kiyomizutemple
.jpg

57 KB [downloads: 765]
Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #1]

Planeta Ziemia, jesień 1941 roku.

Cesarskie imperium Japonii stoi na progu wyboru dalszej drogi postępowania. Sojuszniczy Wehrmacht dotarł na przedpola Moskwy. Klęska sowietów wydaje się bliska. Japonia stara się uzyskać status mocarstwa. Prowadzi wojnę z Chinami w celu utworzenia Wielkiej Wschodnioazjatyckiej Strefy Wspólnego Dobrobytu. Stany Zjednoczone nalegają na zakończenie tej awantury. W japońskim rządzie ścierają się dwie frakcje: pokojowo nastawieni dyplomaci - gołębie, zwolennicy ustępstw i zwolennicy agresji - jastrzębie, reprezentowani przez dowódców armii i floty. Trwają spory i dyskusje na temat dalszego zachowania Cesarstwa w obliczu światowej pożogi.

14 października 1941 roku ugodowy premier Japonii, książę Fumimaro Konoe spotkał się z ministrem armii Hideki Tojo, przed zebraniem rządu. To był punkt zwrotny w dziejach.

Konoe powiedział, że jest pewien, że otwarcie negocjacji dających jakąś szansę na uratowanie pokoju zależy całkowicie od kwestii stancjonowania japońskich wojsk w Chinach. Zasugerował Tojo, że Japonia powinna na jakiś czas ulec, przystać na formalność w postaci wycofania wojsk. Minister armii był zbulwersowany. Jeśli w tym momencie ustąpimy Stanom Zjednoczonym, podejmą one kroki, które będą coraz bardziej aroganckie, i prawdopodobnie nie będą umiały się zatrzymać. Problem z wycofaniem wojsk , można powiedzieć, polega na tym, by zapomnieć o honorze i zebrać owoce, ale na to trudno mi się zgodzić ze względu na utrzymanie w armii ducha walki. Konoe odparł, że amerykańska przewaga pod względem zasobów materialnych oznacza, iż Japonia musi postępować z wielką rozwagą. Tojo emocjonalnie stwierdził - są chwile, kiedy musimy mieć odwagę robić nadzwyczajne rzeczy - takie jak skok z zamkniętymi oczami z werandy świątyni Kiyomizu (buddyjskie sanktuarium w Kioto, na skraju urwiska).



Na koniec dodał, że różnice między nimi można przypisać typowi osobowości. Sugestia była wyraźna. W tym krytycznym momencie konieczne było odważniejsze kierownictwo, niż to które mógł zapewnić imperium Konoe.

W ten sposób Japonia przystąpiła do wojny.


Ten dialog dwóch osobowości przypomina mi wątpliwości co do skutków działań dyplomatycznych w SEV. Efektem gry jest niestety zawsze jakaś wojna. Ale może niekoniecznie i choćby nawet, warto poznać też meandry dyplomacji. Bo to moim zdaniem jest istota gier multi., która czyni je ciekawymi i tak bardzo różnymi od starcia z imperiami AI. Wszystko jest możliwe, gdy dyskutują ludzcy gracze.

Kilka uwag na temat dyplomacji w naszych grach PBEM. Odnoszą się one do "czystej" gry multi - bez AI, wyłącznie z udziałem ludzkich graczy. Spisałem je na szybko, na podstawie własnych doświadczeń, aby uruchomić temat. Zachęcam do napisania swoich przemyśleń i wniosków - zwłaszcza weteranów multi.

---
PODSTAWOWE ZASADY DYPLOMACJI W GRACH MULTI SEV NA COP


1. W celu zbadania kwadrantu nie należy wysyłać uzbrojonych jednostek/okrętów. Oczywiście - jeśli planujecie pokojowe nawiązanie pierwszego kontaktu. W przeciwnym wypadku można wysłać uzbrojone jednostki/statki.

Uwaga Merthena: Jeżeli gracz obawia się o los jednostki można wysłać uzbrojony statek ale z ustawioną strategia: "nie daj się złapać". Dzięki temu unikniemy agresji z naszej strony, a w razie ataku, jednostka będzie się bronić (jeżeli przeciwnik będzie ja gonił i wejdzie w zasięg broni).

2. Po uzyskaniu kontaktu z innym graczem, dobrym zwyczajem jest wysłanie pierwszej noty dyplomatycznej.

3. Noty dyplomatyczne wysyłamy przez e-mail. Pisanie wiadomości poprzez grę jest kłopotliwe. Nie każdy gracz zagląda bowiem do Dziennika i można po prostu nie zauważyć noty. Poza tym noty przez e-mail są szybsze. Wymiana wiadomości w grze może trwać i trzy tury.

4. W pierwszej nocie (zakładając nasze przyjazne nastawienie) należy się przedstawić, opisać swoje imperium, zamiary, motywy działania etc. Kiedy nie wiemy z kim mamy do czynienia (czyli nie wiemy jak dana rasa będzie prowadzona) lepiej nie być zbyt wylewnym. Wtedy zwykła notka informująca kim się jest wystarczy. Reszta w następnych notkach.

5. Gdy nasza jednostka/statek musi z jakichś przyczyn kontynuować lot poprzez terytoriom napotkanego gracza, należy poprosić o zgodę na jej przelot. Czasami taki gracz może poprosić o przedstawienie komponentów, jakie zawiera nasz zwiadowca (czyni to w celu upewnienia się, czy obiekt wkraczający na jego terytorium nie zagrozi cywilnym kolonistom na planetach). Przelot przez kogoś terytorium bez jego zgody może doprowadzić do konfliktu. Nawet jeżeli jednostka jest nieuzbrojona.

6. Tutaj najważniejsza rzecz, która zasadniczo różni grę multi od singla. Jesteśmy wirtualnymi władcami imperium, które tworzy nasza populacja. Przestrzegam przed traktowaniem jej jako zwykłego elementu strategii. To są żywe istoty, których istnienie trzeba uszanować. Wszelkie militarne działania wobec kolonistów innego gracza mogą spowodować szerokie reperkusje dyplomatyczne. W grze multi każdy atak na pozbawioną ochrony planetę lub statek rodzi konsekwencje - to może być nawet zbrodnia wojenna. Zalecam rozsądek w tej kwestii.

7. Po uzyskaniu pierwszego kontaktu przychodzi pora na ukształtowanie stosunków dyplomatycznych. Zazwyczaj pierwszy kontakt nawiążemy z imperium, które bezpośrednio z nami graniczy. Jeśli jesteśmy pokojowo nastawieni, wystarczy zaproponować pierwszy traktat - szczegóły w kolejnym punkcie. Możemy spodziewać się, że nasze propozycje zostaną zaakceptowane - jeśli nie trafimy na wojownicze imperium.

8. Uczciwy traktat zapewnia obopólne korzyści. Podstawowe elementy to: wzajemna wymiana handlowa (surowców), nieagresja i migracja kolonistów. Surowce i koloniści są wartością dodaną do tego, co możemy wytworzyć. Pojawiają jakby znikąd i wzbogacają oba imperia. Jest to tym bardziej ważne, że bug w grze pozwala na wymianę surowców według procentu imperium, które wydobywa ich więcej. Zatem jest to korzystne dla mniejszego imperium. Nawiązanie wymiany handlowej z silnym imperium może uwolnić nas od budowy facilities dostarczających surowce i skupić się na innych aspektach. Ale w dalszej grze musimy mieć świadomość, jak bardzo jesteśmy uzależnieni od dostaw z innych imperiów. Zerwanie traktatów, nawet z nie naszej winy, może doprowadzić do ekonomicznego krachu.

9. Jeszcze o pokojowych traktatach z wymianą surowców i populacji: trzeba mieć świadomość, że każde imperium może zawrzeć taki traktat z dowolnym innym. Jeśli my tego nie uczynimy, pozbawiamy się dostępu do dodatkowych możliwości, które mają inni gracze. Izolacjonizm nie jest najlepszym wyborem w SEV. Wszystko zależy od mapy i celów gry. To temat na osobny esej, ale chyba najlepszym podsumowaniem jest zasada: dbaj o dobre kontakty z imperiami, z którymi bezpośrednio graniczysz.

10. Wiadomości dyplomatyczne wysyłane przez maile mogą być tajne lub jawne. Zazwyczaj doświadczony gracz umieszcza odpowiednią informację: tajne, poufne etc. Nie należy dzielić się wiedzą uzyskaną z poufnej korespondencji na Forum, ani udostępniać jej innym graczom.

11. Kronika Gry to specjalny temat na naszym Forum, który pojawia się w zależności od tego, czy został uzgodniony podczas tworzenia nowej gry multi. Zazwyczaj wszystkie duże PBEM-y nie mogą obejść się bez Kroniki. Można w niej przedstawić swoje imperium i potem na bieżąco opisywać fabularne aspekty, jakie wynikną podczas gry. To pole dla naszej wyobraźni. Ciekawa Kronika dodaje uroku grze i warto zamieszać chociaż najkrótsze wpisy.

Wpis w kronice powinien być opatrzony aktualną datą z gry.
Należy też pamiętać o uwagach z punktu 10 - czyli zachować tajność korespondencji dyplomatycznej.

12. Oficjalny Kanał Dyplomatyczny to specjalny temat na naszym Forum, który zostaje utworzony po nawiązaniu pierwszych kontaktów w grze. Służy do ogólnej komunikacji. Można w nim umieszczać dowolne wiadomości przeznaczone dla wiedzy wszystkich graczy. Z dotychczasowej praktyki wynika, że skutecznie wspomaga fabularny aspekt gry i może wyjaśnić motywy postępowania.

Każdy wpis powinien zostać oznaczony aktualną datą z gry.
Należy też pamiętać o uwagach z punktu 10 - czyli zachować tajność korespondencji dyplomatycznej.

13. Najważniejsze na koniec: ludzcy gracze to nie AI. Nikt nie chce nikogo zniszczyć, bo tak jest zaprogramowany. Nawet najgorszy incydent i pomyłkę da się wyjaśnić dyplomatycznie, przyjmując swoją odpowiedzialność i wypłacając odpowiednie odszkodowanie. Chodzi o przyjemność dla każdego uczestnika PBEM.

[Edited by Adi Cherryson on Apr 11, 2010 at 02:01]

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Feb 25, 2010 at 02:21

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #2]

Dobra robota Adi.

Może się odniosę do niektórych punktów

ad 1. Jeżeli obawia się o los jednostki można wysłać uzbrojony statek ale z ustawioną strategia: "nie daj się złapać". Dzięki temu unikniemy agresji z naszej strony, a w razie ataku, jednostka będzie się bronić (jeżeli przeciwnik będzie ja gonił i wejdzie w zasięg broni)

ad 3. Poza tym noty przez e-mial są szybsze. Wymiana wiadomości w grze może trwać i trzy tury.

ad 4. Z brzmieniem tego punkty nie do końca się zgadzam. Kiedy nie wiemy z kim mamy do czynienia (czyli nie wiemy jak dana rasa będzie prowadzona) lepiej nie być zbyt wylewnym. Wtedy zwykła notka informująca kim się jest wystarczy. Reszta w następnych notkach.

ad 5. Przelot przez kogoś terytorium bez jego zgody może doprowadzić do konfliktu. Nawet jeżeli jednostka jest nieuzbrojona.

ad 6. Niektórzy gracze bardzo poważnie podchodzą do atakowania cywilnych celów. np. Ja do tej pory pamiętam jak w PBEM4 pewna "miłująca pokój" rasa zlikwidowała moją populację na kilku planetach. Po takim czymś pokój jest prawie niemożliwy.

ad 10. Jeżeli ktoś nie doda informacji ze dana notka jest poufna to rozumiem ze mogą ją pokazywać innym.



Na koniec mała uwagą, Wysyłające statki do badania galaktyki i do poszukiwania innych form rozumnych jak najwcześniej.

[Edited by Merthen on Feb 25, 2010 at 13:04]

Feb 25, 2010 at 12:56

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #3]

Dziękuję Merthenie z docenienie mojej pracy. Twoje uwagi też wniosły wiele cennych informacji.

Jak myślisz - zostawiamy ten wątek otwartym - jak dalej poleci, czy też mam modyfikować stopniowo pierwszy post, dodając pojawiające się uwagi i nowe punkty?

Moim zdaniem warto prowadzić tutaj dalszą dyskusję o naszych doświadczeniach z dotychczasowych i przyszłych gier PBEM i stopniowo zmieniać pierwszy post, nawet jeśli nie dojdziemy do konsensusu w jakiejś sprawie. Wtedy napiszę, że zdaniem gracza x wygląda to tak, a zdaniem gracza y trochę inaczej. W pierwszym poście byłyby w zasadzie wszelkie potrzebne informacje dla nowicjuszy, a dociekliwi czytelnicy mieliby możliwość prześledzenia dyskusji.

Dla przykładu: nie zgadzam się z ostateczną oceną pewnej rasy "miłującej pokój" w PBEM4. To był początek gier multi i w świetle punktu 11 rasa owa miała zamiar uznać swoje błędy. Pamiętam, że doszło do jakichś uzgodnień dyplomatycznych, które miały zrekompensować z nawiązką agresywne poczynania. Ale BBEM4 się skończył, więc nie dowiemy się jak to by się potoczyło. W obecnym stanie wiedzy na temat gier PBEM uznaję swoje dokonania za niezbyt warte Twej uwagi i pamięci.

Możemy przeredagować punkt 6, w taki sposób aby byłby najważniejszy.

No i czekamy na uwagi Cezara odnośnie dyplomacji.

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Feb 26, 2010 at 01:58

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #4]

A wspomniałem o tym incydencie tylko dlatego aby podkreślić wagę moich słów . Był to mój pierwszy duży PBEM i zapadł mi w pamięci. Zresztą uwaga dotyczy asy tam prowadzonej a nie prowadzącego .

Uważam ze zostawiamy watek otwarty, a potem redagujesz pierwszy post


Cezar czekamy

Feb 26, 2010 at 17:06

Print
Ceasar Of Rome
Status: Moderator

Posts: 3040
Registered: Aug 09, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #5]

Dyplomacja jest najlepszym sposobem na zatarcie dziur w technologiach. To właśnie dzięki dyplomacji mamy szanse odbić się od dna. Bez niej niczego nie zdziałamy. Z mojego doświadczenia wynika że dzięki przychylności obcych ras, którą to właśnie otrzymujemy poprzez dyplomację możemy otrzymać spore dary surowcowe i technologiczne. Dzięki niej można się umówić na wymianę technologiczną, coś za coś. Może się zdarzyć także tak że za śmiesznnie tanią technolologię otrzymamy bardzo drogą. Wszystko zalezy od Naszych stosunków z kontrahentem.
Oczywiście wątpię żeby ktoś reagował na skomlenia, bez odrobiny dobrej woli się nie da. warto iść na ustępstwa aby sobie zjednać obce imperium.


Opisany incydent pamiętam dobrze choć moje imperium stało z boku. Machina propagandowa z najpotężniejszego imperium głosiła wtedy iż koloniści z Fath`lan zostali zaatakowani celowo. Jak było to ja nie wnikam

ad 10.. W zasadzie to wszystkie noty dyplomatyczne powinny być uznawane jako tajne. Przy bardzo ważnych notach informuje o klauzuli tajności i taka nota nie powinna wyciec poza odbiorce. Przy PBEM5 Solaris właśnie taka sprawa miała miejsce. Incydent z tłumaczeniem tekstu przez jedną z ras i groźba zaognienia konfliktu.


Wywołano mnie do tablicy
Jak coś sobie przypomnę to dodam, ale najważniejsze już Adi zawarł w punkcie 11

_________________________________
Ceasar Trade List

Feb 26, 2010 at 17:21
Gadu-Gadu: 8840735
XFire Ceasar4Rome
Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #6]

Quote:
Ceasar Of Rome wrote:

ad 10.. W zasadzie to wszystkie noty dyplomatyczne powinny być uznawane jako tajne. Przy bardzo ważnych notach informuje o klauzuli tajności i taka nota nie powinna wyciec poza odbiorce. Przy PBEM5 Solaris właśnie taka sprawa miała miejsce. Incydent z tłumaczeniem tekstu przez jedną z ras i groźba zaognienia konfliktu.


Wypraszam sobie, nie było tam informacji ze nota jest tajna
Feb 26, 2010 at 17:39

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #7]

1. W celu zbadania kwadrantu nie należy wysyłać uzbrojonych jednostek/okrętów. Oczywiście - jeśli planujecie pokojowe nawiązanie pierwszego kontaktu. W przeciwnym wypadku można wysłać uzbrojone jednostki/statki.

Merthen proponuje dodatkowo:

Jeżeli obawia się o los jednostki można wysłać uzbrojony statek ale z ustawioną strategia: "nie daj się złapać". Dzięki temu unikniemy agresji z naszej strony, a w razie ataku, jednostka będzie się bronić (jeżeli przeciwnik będzie ja gonił i wejdzie w zasięg broni).

Moje uwagi:

W ten sposób jednak wysyłamy uzbrojoną jednostkę. Jej strategię można zmienić. Chodzi o to, aby jednostki zwiadowcze nie miały na pokładzie żadnej broni. To oczywiście kwestia do uznania przez graczy, ale moje imperium nie zaufa takim działaniom. Skoro celem jest tylko poznanie, to po co umieszczać broń? Spowoduje to tylko napięcia dyplomatyczne.

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Feb 27, 2010 at 01:07

Print
Anamorian
Status: Veteran

Posts: 494
Registered: Dec 13, 2009
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #8]

Ja tam zawsze trzymam się tej zasad - nawet w grze z AI...
Choć do rozwalenia jakiegoś meteoryty zawsze by się głowica nuklearna przydała... To najlepiej nie prowokować nikogo ^^

Osobiście fabularnie preferuje drony z zapętlającym się przekazem radiowym ^^ Same silniki + Sensory + Jednostka dowodzenia, a w mej wyobraźni jeszcze reaktor jądrowy i przekaźnik radiowy ^^
A właśnie, muszę ten komunikat zapisać zanim ktoś na moje jednostki natrafi ^^'
Komunikat: /Komunikat

Feb 27, 2010 at 09:13
Gadu-Gadu: 9654374
XFire rennkar
Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #9]

Dodałem uwagi Merthena odnośnie punktów 3,4 5.

Sporną sprawą pozostają na razie dwie rzeczy:

Wysyłanie uzbrojonych statków w pierwszą podróż.

Moje uwagi są w poście nr 7.

Tajność dyplomatycznych wiadomości.

Oczywiście tu chodzi bardziej o intencje wysyłającego wiadomość. Odbiorca i tak może zrobić co zechce. Przychodzi mi do głowy wiele różnych sytuacji z naszych PBEM. Kilka uwag:

1. Noty dyplomatyczne nie powinny zostać umieszczane na Forum/Kronice przez ich odbiorcę, nawet jeśli nie mają klauzuli tajności. Może je umieszczać nadawca.
2. Jeśli nie mają tajności, można umieścić wzmiankę na Forum/ Kronice o ich efektach, nie zdradzając treści.
3. Noty dyplomatyczne oznaczone jako tajne nie powinny być upubliczniane. Można jednak przekazywać je sojusznikom w grze.

[Edited by Adi Cherryson on Mar 02, 2010 at 01:24]

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Mar 02, 2010 at 01:22

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #10]

Myślę Adi ze możemy do punktu 1 dodać moją uwagę o uzbrojonych statkach z notatką ze jest to moje osamotnione zdanie .


Co do uwag dotyczących not dyplomatycznych to popieram

Mar 05, 2010 at 17:45

Print
Ceasar Of Rome
Status: Moderator

Posts: 3040
Registered: Aug 09, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #11]

również popieram te uwagi dot not.

zresztą nie warto się zamykać na dyplomacje bo można sobie strzelić duże "a ku ku" prawda Panowie ?

_________________________________
Ceasar Trade List

Mar 05, 2010 at 17:57
Gadu-Gadu: 8840735
XFire Ceasar4Rome
Print
Anamorian
Status: Veteran

Posts: 494
Registered: Dec 13, 2009
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #12]

Baardzo duże ^^
Nikt nie lubi niepewnych elementów.
Jeśli nie wiesz, co taki wariat może ci odwinąć na flance... To się go z flanki pozbywasz
I każdy ci w tym pomoże ^^
Chaotyczne wojny są dla AI nie ludzi xd

Mar 05, 2010 at 18:00
Gadu-Gadu: 9654374
XFire rennkar
Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #13]

Quote:
Anamorian wrote: Chaotyczne wojny są dla AI nie ludzi xd


To jest celna myśl - Metrhen musiałby nieźle popracować nad AI przed kolejnym PBEM.

_________________________________
Felietony z CaissÂą
Mar 06, 2010 at 00:29

Print
Anamorian
Status: Veteran

Posts: 494
Registered: Dec 13, 2009
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #14]

Jeśli AI ma służyć za katalizator dla sojuszy, narzędzie które można zmyślną dyplomacją wykorzystać przeciwko wrogu oraz element chaotyczny i niepewny...
To sądzę, że może zostać w takiej formie jakiej jest.
A właśnie w takiej roli, najbardziej "uciekawni" rozgrywkę

Mar 06, 2010 at 08:57
Gadu-Gadu: 9654374
XFire rennkar
Print
PAwleus
Status: Hero

Posts: 2306
Registered: Mar 24, 2009
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #15]

Co mógłbym dodać? Kontakt z innymi imperiami jest w multi bardzo ważny i zwykle jest bardzo korzystnym nawiązać go jak najwcześniej. Można oczywiście użyć w takiej roli uzbrojonego zwiadowcę, jednak należy się liczyć z tym, że o ile przeciwnik nie odgrywa roli naiwnego przywódcy naiwnej rasy, to próba podążania takim okrętem w głąb jego terytorium będzie najprawdopodobniej uznana za akt agresji, chyba że dzieje się to na zasadzie wzajemności.

Zasada wzajemności jest w grach multi kluczowa, jednak nawet ważniejsze jest uzgodnienie praw do poszczególnych systemów - tu często negocjacje są bardzo ostre, czasem nawet kończące się wojną. Dla jednego imperium obecność własnego zwiadowcy jest wystarczającym powodem do roszczenia sobie praw do systemu, dla innego - nie będzie wystarczającym powodem nawet posiadanie kolonii. Popularne mody do SE5 preferują jednak pokojowy rozwój, więc może być korzyste ustąpienie twardo negocjojującemu przeciwnikowi w zamian za możliwość tego rozwoju - zdarzało mi się oddawać własne kolonie wraz z prawami do całych systemów w zamian za przychylność, co mi się później bardzo opłacało.

Jak już zostało zauważone handel technologiami, zasobami, statkami, nawet całymi koloniami może być bardzo korzystny. Dla oceny tej korzystności, potencjalnych możliwości handlowych, ale także intencji przeciwnika, stanu jego imperium itp. nic nie zastąpi opcji dostępnych w oknie dyplomacji, a szczególnie Estimations (choć liczebność statków jest zbugowana). Pole do negocjacji to także zachowanie wobec innych konfliktów w otoczeniu, nawet definicje słów, stopniowe wyjaśnienie i ewentualna modyfikacja zwyczajów własnej rasy itp. To co dla jednej rasy niedopuszczalne, np. upublicznianie not dyplomatycznych bez zgody drugiej strony może być zupełnie normalne dla innej rasy, więc możliwości nieporozumień jest mnóstwo. Kluczem do poznania potencjalnych miejsc zapalnych jest po prostu poznanie obcej rasy - niektórzy gracze udzielają informacji na temat swojej rasy niechętnie (bo np. wybrali taki styl odgrywania roli) więc czasem jedyną drogą poznania jest prowokowanie sytuacji (lepiej poznać sąsiada na własnych warunkach niż w sytuacji kryzysowej).

Nie wystarczy znać gracza, żeby wiedzieć czego się można po jego imperium spodziewać. W jednej z gier do zrozumienia zachowań mojej rasy potrzeba było poznać jej historię (w dodatku opis do rasy był mylący, jako że była to tendencyjna opinia niechętnych jej), a tą nie chciała się dzielić w pełni (z powodów zrozumiałych po jej poznaniu), dopóki nie zostało się jej bardzo zaufanym sprzymierzeńcem. Dopiero wtedy stawały się zrozumiałe jej niekonwencjonalne zachowania (z wypowiadaniem wojny przy pierwszym kontakcie na czele, przy braku jakichkolwiek innych działań wojennych) i dopiero wtedy jej działania stawały się przewidywalne (główną siłą rasy była jej nieprzewidywalność, z okrzykiem bojowym: "Expect Unexpected!" i podpisem pod pokojowymi notami dyplomatycznymi: "This Is Not a Joke". Swoją drogą chowałem w zanadrzu kilka niespodzianek fabularnych (których jednak nie wprowadziłem w życie z chęci zakończenia gry), jak np. takiej że (w razie gdyby chciałoby mi się dalej grać w sytuacji wygranej naszego aliansu) mogłoby się okazać, iż opowiedziana historia to jeszcze nie cała prawda, a zaledwie dym w oczy Jak dyplomacja i odczytywanie sygnałów wysyłanych (czasem subtelnie) przez przeciwnika jest ważne niech będzie przykład z tej samej gry - przeciwny i przegrywający alians miał do końca gry szanse na przeciągnięcie mojego imperium na swoją stronę. Wystarczyło tylko, żeby któryś z graczy zadał sobie trud (prócz budowy własnego imperium) aby dokładnie przeanalizować i wyciągnąć wnioski z sygnałów jakie do nich wysyłałem (ta część prawdy o mojej rasie, którą mieli dostępną zawierała wystarczającą ilość wskazówek jak to zrobić).

Końcowy wniosek: Dyplomacja to klucz do zwycięstwa, a przynajmniej do bardzo interesującej gry. Zaniedbać ją to gorzej niż zbrodnia, to błąd

Mar 09, 2010 at 23:11

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #16]

Quote:
Adi Cherryson wrote:
Quote:
Anamorian wrote: Chaotyczne wojny są dla AI nie ludzi xd


To jest celna myśl - Metrhen musiałby nieźle popracować nad AI przed kolejnym PBEM.

Rozwiń swoja myśl co mam zmieniać tej biednej AI

Co do wojny, kto każda jest chaotyczna




Quote:
PAwleus wrote:
Co mógłbym dodać? Kontakt z innymi imperiami jest w multi bardzo ważny i zwykle jest bardzo korzystnym nawiązać go jak najwcześniej. Można oczywiście użyć w takiej roli uzbrojonego zwiadowcę, jednak należy się liczyć z tym, że o ile przeciwnik nie odgrywa roli naiwnego przywódcy naiwnej rasy, to próba podążania takim okrętem w głąb jego terytorium będzie najprawdopodobniej uznana za akt agresji, chyba że dzieje się to na zasadzie wzajemności.


W jednym z pbem-ów wysłałem uzbrojonych zwiadowców właśnie po to aby po ustaleniu granic od razu pilnowali warpów prowadzące do mojego imperium.
Nie miałem zamiaru wkraczać nimi na terytorium innego państwa.
Mar 11, 2010 at 17:06

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #17]

Nie znam się na AI. Dla mnie to tylko prosty mechanizm, który przy kontakcie coś tam wyliczy i już wie co robić. Nie obejmuje całokształtu. Raczej chyba się nie da tego zmienić.

Może spróbuj aby AI inaczej postępowała wobec innego AI i inaczej wobec ludzkiego gracza. Może analizować dynamikę rozwoju zamiast aktualnej siły ludzkiego gracza. Zamiast wtedy przeszkadzać, współpracować.

Takie luźne koncepcje - mniej chaosu, więcej spokoju.

Ale to tylko moje zdanie, bardzo kiepskie bo nie znam dobrze AI z Ateny, a te ze stock pominę milczeniem.

[Edited by Adi Cherryson on Mar 11, 2010 at 23:44]

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Mar 11, 2010 at 23:42

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #18]

Adi jak będziesz mia czas zagraj krótką partię przeciwko AI z aktualnie najnowszą Atene i zobacz czy Ai naprawdę naprawdę jest takie przeszkadzając .

AI analizuje bardzo wiele czynników, ale tylko te, które zna.

Mar 13, 2010 at 09:46

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #19]

Może być problem czasowy.

Chodzi mi mniej więcej o to, że w grach multi po kilku turach od pierwszego kontaktu, widać już (przez Estimates/Ocena) jaki potencjał ma dane imperium. Ludzki gracz przemyśli sprawę, porówna swoje możliwości i dostosuje dyplomatyczne kontakty. Aktualna wielkość floty (złomu ) zasadniczo na początku gry nie ma znaczenia w tej ocenie. Może w szybkich grach na małej mapie.

Czy AI może analizować podobnie?

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Mar 14, 2010 at 00:25

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #20]

AI niemoże zanalizować Estimates ale może zanalizować statystyki, nawet jak nie powinno ich widzieć.

Mar 14, 2010 at 08:17

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #21]

Myślę ze dobrym zwyczajem byłoby wprowadzenie dotowania wszystkich wpisów w kronice i postów dotyczących dyplomacji.

Apr 08, 2010 at 11:00

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #22]

Datowania? Czyli oznaczenie ich aktualną datą z gry. Chyba dobry pomysł.

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Apr 08, 2010 at 23:15

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #23]

Tak bo można się pogubić w chronologii

Apr 09, 2010 at 07:22

Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #24]

Dodałem nowe punkty o Kronice i Oficjalnym Kanale Dyplomatycznym, umieściłem też uwagi o datowaniu.

Sprawdźcie jak to teraz wygląda całościowo. Co jeszcze możemy umieścić lub zmienić?

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Apr 11, 2010 at 02:09

Print
Ceasar Of Rome
Status: Moderator

Posts: 3040
Registered: Aug 09, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #25]

że trzasami trzeba tupnąć nóżką żeby sobie wywalczyć swoje
to też jest dylpomacja ala mount and blade

_________________________________
Ceasar Trade List

Apr 11, 2010 at 03:10
Gadu-Gadu: 8840735
XFire Ceasar4Rome
Print
Adi Cherryson
Status: Hero

Posts: 2100
Registered: Sept 14, 2002
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #26]

Ale to już jest kwestia powiązana raczej z siłą militarną, czyli przewagą w rozwoju. Dyplomacja kanonierek...

Trzeba czymś dobrze tupnąć, aby to zauważono.

_________________________________
Felietony z CaissÂą

Apr 12, 2010 at 00:52

Print
Ceasar Of Rome
Status: Moderator

Posts: 3040
Registered: Aug 09, 2008
IP: Logged
Re: Poradnik Multiplayer [Dyplomacja] [post #27]

pamietaj o blefowaniu swoim tupaniem nóżką ;beer;

_________________________________
Ceasar Trade List

Apr 12, 2010 at 10:15
Gadu-Gadu: 8840735
XFire Ceasar4Rome
Print
^ Początek strony ^



Username: Password: Lost your password?

tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.