civ.org.pl forums > Space 4X - Projekt gry - Strategia Kosmiczna 4x > Gospodarka Rabunkowa
Zmień język na polski. Switch to English.

Print This Topic        Mark Topic as Unread 

civ.org.pl forums > Strategie Kosmiczne 4X > Projekt gry - Strategia Kosmiczna 4x
Poster
Message    
PAwleus
Status: Hero

Posts: 2299
Registered: Mar 24, 2009
IP: Logged
Gospodarka Rabunkowa [post #1]

Gospodarka rabunkowa charakteryzuje się nie tylko pozbawianiem planety zasobów nieodnawialnych, ale też wytwarzaniem zanieczyszczeń i myślę, że to powinno być w grze powiązane. Ponadto prowadzenie gospodarki rabunkowej nie jest działalnością "wszystko albo nic", ale działalnością stopniowalną, więc gracz powinien mieć możliwość ustawienia jak bardzo rabunkową gospodarkę prowadzi. Pamiętasz jeszcze jak prosto i logicznie było to urządzone w MoO? Gospodarka rabunkowa polegała tam tylko na wytwarzaniu zanieczyszczeń i jeden suwak ECO służył tam nie tylko do ustawiania jej stopnia, ale też jako suwak do terraformowania (prowadząc gospodarkę rabunkową nie można było terraformować, a zanim rzeczywiście zaczął się terraforming, najpierw były usuwane zgromadzone zanieczyszczenia), do wzbogacania gleby aż do zmiany biosfery w Gaję i do ustawiania odsetka zasobów planetarnych kierowanych na dodatkowy przyrost populacji (do tego trzeba było nie tylko mieć gospodarkę zrównoważoną ekologicznie, czyli określony odsetek zasobów planetarnych przeznaczony na jej prowadzenie, ale też dokonać dostępnej w danym momencie terraformacji i wzbogacania gleby).

"There are three ways to get rid of waste. Produce less, reuse more, or accidentally leave it at a Silicoid trade colony where it would go unnoticed." - Ineos, Trilarian sly dog

"Maintaining a fertile ecosystem is difficult work. It is time that we create one that will care for itself." - Nidei, Trilarian Biologist just before Advanced Soil Enrichment breakthrough

[Edited by PAwleus on Nov 11, 2010 at 15:26]

Nov 11, 2010 at 15:14

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #2]

Tylko zanim dołożymy jakiś suwak, trzeba przedyskutować system zarządzania systemem

Nov 11, 2010 at 23:18

Print
PAwleus
Status: Hero

Posts: 2299
Registered: Mar 24, 2009
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #3]

Ja nie chcę dokładania suwaków, tylko ich ograniczenia przez zwiększenie ich funkcjonalności.

Nov 11, 2010 at 23:24

Print
Kex
Status: Elite

Posts: 760
Registered: Aug 19, 2010
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #4]

Mam pewne zastrzeżenia dotyczące gospodarki rabunkowej i zdalnego wydobycia. Nie bardzo podoba mi się opcja,że poziom koncentracji surowców spada w ich wyniku. W przypadku zdalnego wydobycia widziałbym to raczej jako wolniejsze niż w przypadku,gdy na danej planecie mamy kolonię (na przykład wydobywając zdalnie dostajemy 50% tego co mogłaby dać kolonia). Gospodarkę rabunkową widziałbym też prędzej jako krótkotrwałe przyspieszenie wydobycia kosztem opóźnienia później. Rozwiązanie w stylu ekologicznym wydawałoby mi się najwłaściwsze. Włączenie gospodarki rabunkowej,w zależności od natężenia i czasu trwania powodowałoby obciążenie środowiska,wpływające także na efektywność wydobycia,po którym planeta potrzebowała by określonego czasu by wrócić do normalnego stanu. Oczywiście powinno być to tak skalkulowane,żeby wzrost wydobycia w początkowym,w dłuższej perspektywie był nieopłacalny.
Mam tylko nadzieję,że przez ten pomysł nie dostanę łatki "ekologa"
Faktycznie jednak zastosowanie takiego rozwiązania mogłoby wymagać dodania nowego suwaka. Hmm,może faktycznie powiązanie stopnia wydobycia z tempem terraformowania byłoby ciekawym pomysłem. Na pewno to temat do przemyślenia.

Nov 21, 2010 at 12:32

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #5]

Quote:
PAwleus wrote:
Ja nie chcę dokładania suwaków, tylko ich ograniczenia przez zwiększenie ich funkcjonalności.

Rzeczywiście nieuważnie przeczytałem. W taki razie popieram.

Quote:
Kex wrote:
Mam pewne zastrzeżenia dotyczące gospodarki rabunkowej i zdalnego wydobycia. Nie bardzo podoba mi się opcja,że poziom koncentracji surowców spada w ich wyniku. W przypadku zdalnego wydobycia widziałbym to raczej jako wolniejsze niż w przypadku,gdy na danej planecie mamy kolonię (na przykład wydobywając zdalnie dostajemy 50% tego co mogłaby dać kolonia). Gospodarkę rabunkową widziałbym też prędzej jako krótkotrwałe przyspieszenie wydobycia kosztem opóźnienia później. Rozwiązanie w stylu ekologicznym wydawałoby mi się najwłaściwsze. Włączenie gospodarki rabunkowej,w zależności od natężenia i czasu trwania powodowałoby obciążenie środowiska,wpływające także na efektywność wydobycia,po którym planeta potrzebowała by określonego czasu by wrócić do normalnego stanu. Oczywiście powinno być to tak skalkulowane,żeby wzrost wydobycia w początkowym,w dłuższej perspektywie był nieopłacalny.
Mam tylko nadzieję,że przez ten pomysł nie dostanę łatki "ekologa"
Faktycznie jednak zastosowanie takiego rozwiązania mogłoby wymagać dodania nowego suwaka. Hmm,może faktycznie powiązanie stopnia wydobycia z tempem terraformowania byłoby ciekawym pomysłem. Na pewno to temat do przemyślenia.

Rozumiem ze zasoby planet nie powinny się wyczerpywać w żadnym przypadku ?
Ja chciałem poprzez metodę wyczerpywania surowców przy gospodarce rabunkowej dołożyć nową strategię dla "złych" ras czyli:
maksymalizacja zysków z planet (które się porzuca) połączona z ciągłym podbijaniem nowych. Rasa z taka strategią byłoby ciekawym urozmaiceniem nie uważasz?
A może dodać opcje do ustawienia przed gra?
- gospodarka rabunkowa wyczerpuje złoża
- gospodarka rabunkowa doprowadza do czasowego obniżenia możliwości ekonomicznych planety
Nov 21, 2010 at 21:45

Print
Kex
Status: Elite

Posts: 760
Registered: Aug 19, 2010
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #6]

Powiem tak - w przypadku zasobów niewyczerpywalnych stawiałbym też na to,by gospodarka rabunkowa ich nie wyczerpywała. Jeśli rozważamy zasoby wyczerpywalne,to szybsze wyczerpywanie przy gospodarce rabunkowej pasuje mi jak najbardziej.
Pomysł ze "złą rasą" wydaje się nawet ciekawy. Tyle że jego realizację oparłbym właśnie o tymczasowe obniżanie wartości planety,aczkolwiek jej regeneracja może być samoczynna bądź wymagać nakładu pracy cywilizacji,która zajmie ją po złej rasie (albo jakaś kombinacja obu). Trochę jednak martwi mnie balans dla takiej rasy - żeby być w stanie wciąż podbijać,musiałaby też dostać solidne inne bonusy choćby do produkcji czy skuteczności w walce. Chętnie posłucham,co o tym sądzą inni.
Dodatkowe opcje? Generalnie nie widzę przeszkód,im większe możliwości modyfikacji,tym lepiej.

Nov 21, 2010 at 22:07

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #7]

Czy to ze taką strategię można oprzeć o czasowe obniżanie wartości planety zależy od długości okresu gospodarki rabunkowej. Gdy traktujemy gospodarka rabunkową jako wyczerpywanie surowców okres eksploracji jako ze nieodwracalny może wynosić z 30-50 tur (z spadającą wydajnością pod koniec). Jednak gdy proces ten można odwrócić nie powinien być większy niż 10-15 tur gdyż wpływa zbytnio na balans.

W przypadku gdy gospodarka rabunkowa daję duże profity to można to traktować jako bonus dla takiej rasy.

Nov 22, 2010 at 07:04

Print
Madlok
Status: Veteran

Posts: 299
Registered: Mar 20, 2009
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #8]

Wariant z wyczerpywaniem zasobów jest łatwiejszy do zrobienia i do późniejszego wyliczenie w arkuszu jaki rabunek opłaca się w jakim przedziale czasowym.
Zanieczyszczenia mają tą przewagę, że są usuwalne, chociaż nie zawsze może się opłacać je usuwać. W MoO3 było tak, że można było dotować dodatkowo przemysł ponad standardowe możliwości (kompleksy przemysłowe) co oznaczało dodatkowe wydatki na usuwanie zanieczyszczeń. Niestety nie można było ich nie usuwać.
A z zanieczyszczeniami mogą wiązać się fajne rzeczy: mniejsza rozrodczość, większe koszta utrzymania, niezadowolenie ludności. Rasy mogłyby być w różnym stopniu odporne na zanieczyszczenia. Mogłaby być broń powodująca zanieczyszczenia.

[Edited by Madlok on Apr 27, 2011 at 19:40]

Apr 27, 2011 at 19:39

Print
HidN
Status: Regular

Posts: 97
Registered: Apr 27, 2011
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #9]

A dlaczego by nie dodać finansowania ekologii jako kolejna opcja globalnej polityki kredytowej?

Powiedzmy że zarządzanie imperium określa stopień w jakim obecne imperium może zaoszczędzić kosztem przyszłego dobra swoich planet i przelicza to na kredyty które idą na ekologię która domyślnie jest finansowana w 100%. Jeśli gracz zdecyduje się obniżyć finansowanie ekologii poniżej 100%, wtedy zaoszczędza docześnie odpowiednią ilość kredytów, jednak występuje opóźniony efekt negatywny o odpowiednim nasileniu.

Nie wpływałby on od razu na produktywność czy inne elementy ekonomiczne, lecz powodowałby na 1 poziomie postępujące negatywne aspekty - zmiany klimatu, zanieczyszczenie - które to przekładają się na wzrost niezadowolenia, ograniczenie produkcji żywności, problemy wewnątrzpolityczne, osłabienie siły kultury itd.

Dopiero w dalszym stopniu i braku inwestycji na kwestie ekologiczne doprowadzałoby to do bardziej katastrofalnych skutków - katastrofy naturalne niszczące poziomy rozbudowy stref, pogarszający się klimat utrudniający produkcję wszystkiego na planecie itd.

Wreszcie 3cim stadium byłaby katastrofa nieodwracalna w której planeta staje się niezdatna do życia "na otwartym terenie" a wręcz wroga. Populacja migruje lub wymiera, tylko garstka pozostaje zabunkrowana w eko-kopułach czy czym tam, zabudowa powoli niszczeje i tylko zaawansowane teraformowanie może uratować planetę i przywrócić ją do "dobrego" stanu zatrzymując ten proces i pozwalając populacji na nowo wzrastać.

Oczywiście efekty ekologiczne byłyby widoczne po pewnym czasie, a więc nawet przywrócenie finansowania nie zatrzyma od razu tego procesu natychmiastowo.

Z drugiej strony zaawansowany technologicznie gracz miałby możliwość niwelowania skutków zanieczyszczenia na 1 i 2 poziomie, nim sytuacja katastrofalna miałaby mieć miejsce, a nawet już po jej wystąpieniu poprzez np. odpowiednie konstrukcje planetarne i inne rozwiązania, jako swego rodzaju kosztowna deska ratunku w późnej grze.

[Edited by HidN on Apr 27, 2011 at 21:39]

Apr 27, 2011 at 21:33

Print
Merthen
Status: Moderator

Posts: 5146
Registered: Aug 25, 2008
IP: Logged
Re: Gospodarka Rabunkowa [post #10]

Ja bym tu widział dbanie o ekologie planet jako jedną (z kilkoma wariantami) z ustaw 9omawianych w koncepcje) zamiast zbyt bardzo rozbudowywać suwaki w polityce wewnętrznej Ustawy zmniejszają mikrozarządzanie (albo się je wprowadza albo nie) są w miarę "realne" i bardzo rozbudowujące grę.
Ze skutkami niedbania o planetę się zgadzam jednak powinny być bardzo rozciągnięte w czasie.

May 03, 2011 at 09:47

Print
^ Początek strony ^



Username: Password: Lost your password?

tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.