civ.org.pl forums > Civ5 - Ogólne > Nasze wrażenia z Civilization V!
Zmień język na polski. Switch to English.

Print This Topic        Mark Topic as Unread 

civ.org.pl forums > Civilization V > Ogólne
Poster
Message    
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Nasze wrażenia z Civilization V! [post #1]

Recenzja wersji Preview

-----------------------------------------------------------
Artykuł w lepszej oprawie znajdziecie --> Gildia.pl
-----------------------------------------------------------

Każda z części gry z serii Sid Meier`s Civilization odniosły wielki sukces w branży elektronicznej rozrywki. Wszystko zaczęło się w 1991 roku, kiedy to Sid Meier stworzył jej pierwowzór. Następnie, kolejne trzy produkcje wychodziły co pięć lat. Ostatnia, czwarta odsłona cyklu, została najbardziej doceniona. Wielu recenzentów uznało ją za najlepszą grę na PC w 2005 roku. Oprócz tego, zdobywała także wiele innych prestiżowych nagród oraz zbierała liczne pochwały i bardzo wysokie oceny. Wszyscy fani gorąco oczekiwali na kolejną część. Wątpliwości pojawiły się, w ubiegłym roku, w chwili, gdy ujawniono pracę nad facebookową edycją Civilization. Wiele opób zawiodło się , bowiem nie tego oczekiwali. Teraz mamy 2010 rok i według tradycji, powinni wypuścić kolejną "zwyczajną" wersję Cywilizacji. Na szczęście jednak twórcy po raz kolejny nas nie zawiedli! Na początku bieżącego roku firma 2K Games wyjawiła, że trwają prace nad nowym projektem zatytułowanym Civilization V. Po tej informacji zrobił się ogromny szum, ponieważ nikt do końca nie wierzył, czy to jest na pewno prawdziwa wiadomość. Wszystko to potwierdzili sami producenci, w momencie, kiedy uruchomili oficjalną stronę, na której umieszczono wstępny opis produkcji oraz zamieszczono trzy obrazki z samej gry. Co tu dużo mówić! Sid Meier ze swoim zespołem zrobili graczom, a zwłaszcza zagorzałym wielbicielom, ogromną niespodziankę. Premiera gry odbędzie się już pod koniec września. Natomiast już teraz trafiła mi się znakomita okazja, której tak po prostu nie mogłem przegapić. Otrzymałem możliwość przetestowania Civilization V w wersji preview. Chciałbym się z Wami podzielić moimi odczuciami oraz spostrzeżeniami. Oczywiście na wstępie pragnę uprzedzić, że finalna wersja może się różnić od tej, którą aktualnie posiadam. Dlatego twórcy nadal pracują nad tym projektem i z pewnością mogą zmienić lub dodać jakieś elementy do rozgrywki.

Po pierwszym uruchomieniu ukazuje się bardzo klimatyczny filmik. Jest to właściwie pełny materiał wideo, bowiem w zwiastunie widzieliśmy tylko jego fragmenty. Co do menu gry, nie mam żadnych zastrzeżeń. Niestety, w mojej wersji, tryb wieloosobowy oraz modowanie są całkowicie wyłączone. W związku z tym nic o nich nie mogę teraz napisać. Ogólnie układ opcji jest zbliżony do poprzednich części. Kreator tworzenia świata jest praktycznie taki sam jak w Civilization IV. Tutaj także mamy wybór pomiędzy gotowym kreatorem "New Game", a dowolnymi ustawieniami "Setup Game". W tej drugiej opcji wybieramy naszą cywilizację, poziom rozgrywki, ilość komputerowych przeciwników, skrypt mapy i jej wielkość oraz wiele innych pomniejszych opcji konfiguracyjnych. Nowością jest, w stosunku do poprzedniej wersji, ustalenie wieku planety oraz ilości Wolnych Miast (City-States), o których postaram się napisać w dalszej części artykułu. No właśnie, a jak prezentuje się główny utwór muzyczny w Cywilizacji? Nie jest może to już utwór na miarę "Baba Yetu", ale ma coś w sobie, co powoduje, że jest teraz bardziej poważny i jednocześnie dodaje klimatu do gry.

POWIĘKSZ

Przejdę teraz do najważniejszego elementu, czyli do przebiegu rozgrywki w Civilization V. Ogólny schemat w grze pozostaje ten sam. Naszym zadaniem jest stworzenie największej cywilizacji na świecie, w której musimy zadbać o gospodarkę oraz aspekt militarny. Wiele cennego czasu stracimy na rozmowach dyplomatycznych z innymi państwami. Oczywiście nie mogło zabraknąć podziału na tury, zresztą nie wyobrażam sobie takiej produkcji w czasie rzeczywistym. Dzięki takiemu systemowi, możemy na spokojnie rozplanować rozwój naszego narodu. Praktycznie rzecz biorąc, już od samego początku widzimy wiele zmian w stosunku do Civilization IV, zwłaszcza w interfejsie użytkownika. A ten jest przejrzysty, intuicyjny i przyjazny dla graczy. Z pewnością przypadnie do gustu zarówno weteranom, jak również i nowicjuszom. Szczególnie spodobały mi się obrazki, przedstawiające jednostki, budowle i Cuda Świata. Prezentują bardzo ładny styl graficzny, czy, jak kto woli malowniczy. Podczas rozwoju naszego narodu będą nam towarzyszyć doradcy. Jest to w pewien sposób powrót do korzeni, kiedy to w drugiej części cyklu także mieliśmy podobnych podpowiadaczy. Lecz teraz są o wiele bardziej pomocni - zwłaszcza, gdy pojawią się innowacyjne elementy w gameplay`u. Pomagają nam już niemal od samego początku. Podpowiadają wtedy, kiedy naprawdę potrzebujemy pomocy. Duży plus za to! Widać, że twórcy podeszli do ich roli bardzo profesjonalnie. Dostępnych będzie ich w sumie czterech, a każdy z nich zajmuje się zupełnie czymś innym. Doradca ds. militarnych, będzie nam pomagał i wspierał podczas wojen. Doradca ds. zagranicznych - zajmie się polityką z rywalizującymi nacjami. Doradca ds. gospodarki doradzi, w jaki sposób należy wzbogacić nasz naród. Natomiast ostatni doradca ds. nauki, poradzi nie tylko w kwestiach naukowych ale również przy eksploracji świata i nie tylko.

POWIĘKSZ

W grze nie mogłoby zabraknąć tradycyjnej już Civilopedii, która teraz jest jeszcze bardziej rozbudowana oraz intuicyjna. Zawarto w niej możliwość wyszukiwania odpowiednich fraz lub innych słów. Po raz kolejny zobaczymy w niej znane wszystkim kategorie z poprzedniej odsłony, ale tym razem dział "Koncepcje Gry" został znacząco wzbogacony i znajdziemy w nim wiele przydatnych tekstów. Jak już jestem na etapie wymieniania poszczególnych opcji, to warto powiedzieć o ekranie zwanym "Social Policies" (Polityka Socjalna w wolnym tłumaczeniu). Opisywany ekran zastępuje doktryny znane wszystkim doskonale z Civilization IV, ale tym razem mamy do czynienia z zupełnie innym systemem polityki, w którym profilujemy naszą cywilizację. Podczas rozgrywki gromadzimy odpowiednie punkty kultury. Po przekroczeniu odpowiedniego poziomu możemy przyjąć wybraną przez nas ";doktrynę";. Wybranie właściwej jest bardzo istotne, ponieważ ma to ogromny wpływ na przyszłość naszego Państwa. Świetna sprawa!

Ekran dyplomacji (nie mylić z rozmowami dyplomatycznymi) prezentuje się dość ubogo. Zawarto w nim dotychczas odkryte cywilizacje z ich aktualną punktacją oraz wypisane poszczególne elementy, z którymi mogą się wymienić podczas rozmów i negocjacji. Oprócz tego, znajdziemy tam jeszcze Wolne Miasta wraz z wymienionymi cechami oraz z podanymi wartościami wpływowymi. Przyczepić się muszę natomiast do braku rozbudowanych statystyk. Niestety, w nowej Cywilizacji nie znajdziemy graficznych wykresów, dzięki którymi moglibyśmy odczytać oraz porównać siłę naszej nacji z innymi narodami. Twórcy udostępnili mało precyzyjny przegląd demograficzny, dodatkowo postanowili zrezygnować również z przeglądu pięciu najlepszych miast świata. Jeżeli chodzi o drzewko technologiczne, to właściwie nie mam tutaj nic do zarzucenia. Ogólnie wszystkich technologii jest ciut mniej niż w poprzednich produkcjach (około 80). Układ drzewka jest dość logicznie ułożony i składa się z siedmiu poszczególnych epok. Z początku, może sprawiać wrażenie, jakby tych technologii było naprawdę mało, lecz w dalszej części gry okazuje się, że tak nie jest.
W mechanice rozgrywki pojawiły się istotne zmiany. Sprawia ona wrażenie, że jej zasady są proste, ale trudno je tak naprawdę ogarnąć do perfekcji. Ekran miasta jest czytelny, zwłaszcza przy wyliczaniu co turę poszczególnych wartości produkcji, złota, nauki, kultury oraz żywności. Ikonki prezentujące produkcje na polach są stanowczo za małe! Oby ten problem znikł w ostatecznej wersji gry. Schemat rozwoju miasta pozostał niemal identyczny z tym, z którym mieliśmy do czynienia w poprzedniej części. Tylko, że tym razem w miastach nie dbamy już o zadowolenie naszych obywateli. Teraz zadowolenie ludności jest globalne i liczone jest w skali całego państwa oraz w pewnym sensie można uznać, że zastępuje korupcję. W praktyce wygląda to tak: punkty niezadowolenia generują się przez całkowitą liczbę ludności ze wszystkich miast oraz także przez ilość naszych miast. Natomiast punkty zadowolenia zyskujemy dzięki surowcom luksusowym, z doktryn, budynków oraz gdy odkryjemy Cuda Naturalne. Jeżeli ludzie będą niezadowoleni, wtedy miasta przestaną się nam rozwijać, a co za tym idzie, braknie możliwości produkcji jednostek militarnych! Wracając do ekranu miasta, możemy zauważyć parę nowych elementów. Jednym z nich jest możliwość zakupu pól. To dość przydatna opcja, jeżeli mamy problem ze wzrostem kultury. Nadal nasze miasto musi wytwarzać żywność, dzięki czemu zwiększymy populację w naszym państwie. Uzyskujemy je głównie z terenów oraz z premii odpowiednich budowli. Nowych obywateli możemy przydzielać do odpowiednich pól wokół naszego miasta w celu zwiększenia produkcji, złota oraz żywności. Za ilość wytwarzanych młotków otrzymujemy punkty do produkcji jednostek, budynków oraz Cudów Świata. Istotne jest też rozbudowa infrastruktury wokół naszych miast, w celu zwiększenia produkcji z terenów. Ciekawostką natomiast jest, oddzielenie uzyskiwania punktów nauki od złota. Teraz ludność oraz bonusy z budynków przyspieszają badania technologiczne w naszym państwie. Kulturę uzyskujemy w ten sam sposób co w Civilization IV, ale tym razem przydaje się nie tylko do rozrostu granic. Gdy uzyskamy odpowiednią pulę punktów kultury, możemy ją przeznaczyć do odkrycia doktryny. Nie pominięto również Specjalistów oraz Wielkich Ludzi. Ich zastosowanie jest teoretycznie podobne do poprzedniej części, lecz tym razem każdy Wielki Człowiek posiada swój osobisty pasek produkcji, więc nie ma już mowy o ich losowości. Natomiast co do Specjalistów, w obecnej części umieszczamy ich w odpowiednich slotach, które znajdują się tylko przy odpowiednich budowlach. Bardzo mi się te rozwiązanie spodobało! Poważną zmianą jest zakładanie miast na naszej mapie. Odległość ich budowy od stolicy nie ma już żadnego znaczenia. Rzecz jasna, zbyt blisko nie mogą się one znajdować, gdyż potrzebują chociaż trochę wolnej przestrzeni - w końcu robotnicy muszą gdzieś pracować. Musimy od tej pory dokładnie planować, jak rozwijać nasze państwo. Nie możemy masowo wznosić miast, ponieważ im większa populacja, tym trudniej utrzymać poziom zadowolenia. Często byłem zmuszany wstrzymać w nich rozwój żywnościowy tak, aby za szybko populacja nie wzrastała. Zresztą komputerowe nacje postępują podobnie. Niestety, jednym z nielicznych minusów tej gry jest brak możliwości zmiany nazwy naszych aglomeracji! Trzeba żyć z nadzieją, że w wersji finalnej, będziemy mogli je zmienić po swojemu.

POWIĘKSZ

Złoto w Civilization V jest naprawdę bardzo przydatne. Produkujemy je w doskonale znany nam sposób, czyli głównie z terenów, z budowli oraz ze szlaków handlowych pomiędzy naszymi miastami oraz stolicą. Oczywiście złoto możemy pozyskiwać również w nieco inny sposób. Przy odkrywaniu antycznych ruin, przy przejmowaniu obozowisk barbarzyńców oraz przy negocjacjach z Wolnymi Miastami bądź z innymi Cywilizacjami. Ogólnie mam wrażenie, że złoto produkujemy znacznie szybciej niż w poprzednich grach. Chociaż i wydatków też mamy sporo. Co turę musimy płacić za wybudowane budowle! Dlatego, teraz musimy rozsądniej wybierać, co należy wybudować w naszym mieście! Dodatkowo wydajemy nasze pieniądze na przyśpieszenie tempa wznoszenia konstrukcji lub tworzenie wybranej jednostki. Nowością są wniesione opłaty co turę za wybudowane drogi i tory. Jeżeli zamierzamy zwiększyć relacje oraz wpływy z Wolnym Miastem, musimy także przeznaczyć pewną pulę pieniężną. Zapomniałbym, że jeszcze możemy ulepszać nasze jednostki kosztem złota! Obecnie w grze już nie płacimy za odległość od naszej stolicy, ale za to musimy dbać o zadowolenie mieszkańców.

Warto parę słów napisać o surowcach dostępnych w Civilization V. Ogólnie dzielą się one na trzy kategorie: luksusowe, strategiczne oraz bonusowe. Te pierwsze zwiększają zadowolenie oraz dodają małe bonusy na polach. Jeśli posiadamy przykładowo dwa surowce tego samego typu, wówczas tylko jeden dodaje nam powyższe wymienione premie. Surowce bonusowe przynoszą korzyści z dodatkowego złota oraz żywności, ale posiadają pewną wadę - nie możemy nimi handlować z rywalizującymi cywilizacjami. Natomiast najciekawiej prezentują się strategiczne. Jako jedyne nie są widoczne z początku rozgrywki. Trzeba wynaleźć odpowiednie technologie, aby można było je odkryć na mapie. Gdy na naszym terenie posiadamy któryś z tych zasobów, a następnie wybudujemy na nim wymaganą infrastrukturę, wtedy uzyskujemy do niej dostęp i powinniśmy produkować jednostki wojskowe, które ich wymagają. Możemy śmiało nimi handlować z innymi nacjami podczas rozmów dyplomatycznych. Po przeczytaniu tego tekstu, możecie dojść do wniosku, że przecież to już było w poprzedniej części. Fakt, tu będziecie mieli całkowitą rację. Tylko teraz będziemy mieli ograniczone możliwości przy produkcji wojska. Jeżeli posiadamy na własnym terenie pięć sztuk żelaza, to możemy wyprodukować tylko pięć jednostek militarnych, wymagających właśnie tego surowca. To ogromna różnica względem czwartej części gry. Poprzednio wystarczyło posiadać tylko jedną sztukę danego surowca strategicznego i bez problemu mogliśmy produkować niezliczoną ilość oddziałów. Na szczęście, po odkryciu zasobu i wybudowaniu na nim infrastruktury, otrzymamy jego losową ilość. Przykładowo na jednym polu odkrywam Konie. Buduję na nich odpowiednie ulepszenie i otrzymuje trzy sztuki wierzchowców. Uważam, że to bardzo dobre i zarazem mądre rozwiązanie ze strony twórców, dzięki temu gra nabiera smaku! Oczywiście nie muszą to być trzy sztuki. Wszystko zależy od tego, jak została wygenerowana mapa świata. Czasem się trafia i nawet sześć na jednym polu. Z początku może trochę zaniepokoić brak jakiś statystyk, bądź porządnej tabeli z surowcami. Wcześniej były tabele w miastach, ale od tej pory zasoby strategiczne znajdują się na górnym pasku tuż obok najważniejszych opcji. Luksusowe są wymienione, gdy najedziemy kursorem na ikonkę "buźki" oznaczającej zadowolenie w naszym Państwie. Ogólnie mówiąc, wszystkie są teraz jakby bardziej urozmaicone i posiadają znacznie więcej korzyści, jeśli oczywiście znajdują się na naszym terenie. Po obejrzeniu całej mapy świata z dalekiej kamery, wydaje mi się, że jest ich znacznie więcej niż w poprzedniczce. I bardzo dobrze!

POWIĘKSZ

Kolejną nowością w grze, są Wolne Miasta (City-States). Nigdy wcześniej w historii tej udanej serii nie było tych pomniejszych państewek. Mam pewne odczucia, że panowie ze studia Firaxis Games, dodając ten element do rozgrywki musieli wcześniej zapoznać się z inną produkcją zatytułowaną Galactic Civilization II, która została stworzona przez firmę Stardock. Tam także można było spotkać podobne cywilizacje o podobnych możliwościach. Wolne Miasta nie mogą zwyciężyć rozgrywki, ani rozwijać się. Każde z nich posiada jedną z trzech dostępnych cech: kulturalna (zwiększą punkty kultury w Twoim imperium), wojskowa (może podarować jednostkę militarną) oraz morska (daje bonusy w postaci dodatkowej żywności). Wolne Miasta posiadają pewne punkty wpływu, które są arcyważne przy nawiązywaniu z nimi dobrych relacji. Jeżeli zależy nam na zwiększeniu wpływów z wybranym Wolnym Miastem, możemy zaoferować pewną pulę pieniężną lub oddać im za darmo jednostkę. Istnieją też inne sposoby na ulepszenie z nimi relacji. Na przykład może zdarzyć się sytuacja, kiedy zostaną zaatakowani przez barbarzyńców lub wrogie Cywilizacje. Wtedy poproszą nas o pomoc w obronie ich terytorium. Jeżeli będzie wobec nas agresywnie nastawione, to zapomnijcie o zawarciu z nimi pokoju w tej rozgrywce. Natomiast jeżeli Wasze stosunki będą przyjacielskie, wówczas jest szansa na otrzymanie od nich nawet surowców luksusowych lub strategicznych. W zasadzie to od nas zależy, czy warto z wybranym Wolnym Miastem zawierać pokój, a może lepiej je zaatakować? Po zdobyciu miasta, również otrzymamy korzystne bonusy. Ja w jednej grze ostro przesadziłem i podbijałem zbyt wiele Wolnych Miast. Po pewnym czasie okazało się, że żadne już nie chciało ze mną utrzymywać kontaktu. Dlatego musicie działać dość rozsądnie. Bezapelacyjnie najciekawiej przedstawiają się misje, które otrzymujemy od Wolnych Miast. Mogą nam zaproponować zlikwidowanie barbarzyńców, a nawet zaatakować inną Cywilizację! Zadań tego typu jest naprawdę sporo. A zapomniałbym! Jeśli celem danej rozgrywki jest zwycięstwo przez dyplomację, ważne jest, aby pilnować się podczas rozmów dyplomatycznych z Wolnymi Miastami. Dzięki temu, możemy otrzymać dużą liczbę głosów i łatwiej będzie zdobyć pozycję Światowego Lidera. Wolne Miasta spodobały mi się i właściwie nie znalazłem żadnych minusów, w tym elemencie gry. Można się przyczepić do ograniczonych możliwości podczas negocjowania z tymi pomniejszymi cywilizacjami, ale od czego są moderzy? Trzeba tylko poczekać na pierwsze fanowskie modyfikacje. Warto na koniec wspomnieć, że możemy natrafić na Warszawę.

[ POWIĘKSZ

Ekran rozmów dyplomatycznych w Civilization Vzawiera pewne innowacyjne elementy. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą są w pełni wyrenderowani w trójwymiarze przywódcy poszczególnych cywilizacji wraz z tłem. Na dodatek, każdy lider przemawia do nas w swoim języku. Świetny pomysł. I to w cale nie jest tak, że mówią przez cały czas tylko jedno zdanie. Twórcy popisali się w tej kwestii i sprawili, że przywódcy mają urozmaicony zasób słów. Teraz tak sobie myślę, że problem będą mieli moderzy, kiedy będą zamierzali stworzyć modyfikacje zawierającą swoją ulubioną cywilizację. Liderzy potrafią także ukazywać swoje gesty poprzez zmianę mimiki twarzy. Naprawdę jest to miłe dla oka. Przy nawiązaniu rozmowy z wybranym narodem pojawiły się drobne zmiany w opcjach dyplomatycznych. Nadal oczywiście możemy zaproponować otworzenie granic państw, zadeklarować wojnę lub pokój z inną cywilizacją, czy nawet handlować surowcami strategicznymi oraz luksusowymi. Tych możliwości jest znacznie więcej. Niemniej jednak, najbardziej mnie zdziwił brak opcji handlowania technologiami. To dość zaskakujące, bo w końcu wymiana badaniami naukowymi zawsze było jedną z wyróżniających się opcji podczas rozmów dyplomatycznych. Nie zaprzeczam, że jestem trochę tym obrotem spraw zszokowany. Za to otrzymaliśmy coś zupełnie nowego "Research Agreement". Dzięki tej opcji, możemy wspólnie z wybranym narodem odkryć technologię, co wymaga zapłacenia odpowiedniej kwoty pieniężnej i odczekania dwudziestu tur.

W podstawowej wersji gry do wyboru otrzymaliśmy dokładnie osiemnaście cywilizacji. Nie jest to zbyt duża liczba, ale z pewnością dojdą nowe w DLC. Zresztą już jest pewna promocja w usłudze Steam. Jeżeli zakupimy grę poprzez ten system dystrybucji elektronicznej, to wówczas otrzymamy pierwsze rozszerzenie. Zawarto w nim nową cywilizację Babilończyków z nowym liderem na czele. Nie zaprzeczam, że ciężko mi było przetestować wszystkie cywilizacje dostępne w grze, przez tak krótki czasu od momentu otrzymania wersji preview. Dość długo grałem Egipcjanami, Grekami oraz Amerykanami. Podczas rozgrywki towarzyszyła mi przyjemna dla uszu muzyka. Różni się ona w zależności od tego, jaką nację wybierzemy. Teraz każda cywilizacja posiada tylko jednego władcę oraz dwie unikatowe jednostki albo jednostkę oraz budynek. Przykładowo Rzymianie posiadają dwa unity bojowe – legionistę oraz balistę, a Aztekowie walecznego jaguara oraz pływające ogrody. Prawda jest taka, że jest w czym wybierać przy tworzeniu mapy świata. Natomiast przywódcy państw posiadają tylko jeden wyjątkowy atrybut. Na przykład Ramzes II dysponuje cechą, która pozwala na szybsze budowane Cudów Świata. Natomiast Brytyjczycy, dzięki Elżbiecie mogą szybciej poruszać się na morzach i oceanach.

Czas na opisanie prawdopodobnie najważniejszych elementów w Civilization V. Rzecz jasna mam tu na myśli ruch oraz walkę. Tak jak w poprzedniej odsłonie, poruszamy się właściwie każdą jednostką, którą wyprodukujemy w mieście. Mimo przejścia z pól kwadratowych na heksoidalne, kompletnie nie czuć tej zmiany. Sytuacja się zmieni, w momencie włączenia siatki na mapie świata, wówczas widoczne są nowe sześciokątne pola. Wprowadzono limit w liczbie jednostek znajdujących się na jednym heksie. Wygląda to tak: dwie reprezentujące formacje wojskowe nie mogą przebywać na tym samym polu - dotyczy to także dwóch cywilnych. Natomiast na jednym polu mogą przebywać dwie różnego typu, czyli cywilna z wojskową. Wyjątkiem są tutaj miasta, w których też mogą stacjonować tylko dwie jednostki różnego typu. Kolejną drobną różnicą w ich ruchu jest szybkość. Wszystkie wczesne oddziały na płaskich terenach mogą przemieszczać się o dwa heksy. Nowocześniejsze otrzymują znacznie więcej punktów ruchu na polach. Przykładowo: rydwany pędzą z prędkością pięciu heksów, czołgi czterech, a helikopter klasy Gunship nawet sześciu pól. Oczywiście teren ma znaczący wpływ na szybkość. Niestety zdarzają się czasami momenty, kiedy nasze bądź wrogie wojska mogą się zaklinować za granicami danego narodu, z którym nie mam podpisanego traktatu o otwartych granicach. Dość ciekawie rozwiązano kwestię z transportowaniem żołnierzy i sprzętu na morzu. Nie odbywa się to już na zasadzie ładowania ich na okręty transportowe, jak to miało miejsce w poprzednich częściach, ale wystarczy wybrać dowolny oddział znajdują się przy morzu i skierować go do wody. Wówczas jednostka samoistnie przeistacza się w statek i możemy nią płynąc we wskazane miejsce.

POWIĘKSZ

Wojsko posiada, oprócz szybkości ruchu, siłę ataku. W czasie walki wzrasta jego poziom doświadczenia, a w momencie awansu otrzymuje promocję do wyboru. Oczywiście, awansować może takżę dzięki budynkom militarnym. W grze jest mnóstwo różnorodnych promocji (około 150)! Do wyboru, do koloru. Dlatego chyba twórcy postanowili je podzielić na osiem poszczególnych kategorii. Nie ma sensu, bym je wszystkie wymieniał. Ogólnie mówiąc są to specjalne promocje dla jednostek powietrznych, lądowych, morskich oraz dystansowych. Oprócz, tego ciekawie prezentują się promocje zwiększające atrybuty oddziałów (dodatkowy ruch, możliwość podwójnego ataku na turę, ułatwienia przy przemieszczaniu się po ciężkich terenach bądź ogromne bonusy do walki z wrogami). Te wszystkie awanse dodają ogromnego smaczku przy prowadzeniu wojen w Civilization V. Mam odczucie, że są o wiele bardziej przydatne niż w poprzedniej odsłonie.

Walka w grze jest bardzo widowiskowa od strony wizualnej. Animacja prezentuje się wspaniale, niemal przy każdej potyczce. Ciężko to opisać, po prostu trzeba zobaczyć samemu. Starcia są wciągające i naprawdę teraz musimy bardziej kombinować z ustaleniem taktyki oraz strategii przed przystąpieniem do ataku. Nie będę rozpisywał się pisząc o ogólnych jego zasadach. Każdy chyba wie, że jednostki cywilne nie mogą walczyć albo statki nie mogą być atakowane przez jednostki lądowe. Postaram się tutaj opisać zmiany oraz nowości, których doświadczyłem grając przez taki krótki czasu. Brak możliwości przebywania dwóch oddziałów militarnych na jednym heksie kompletnie nie przeszkadza podczas wojny. Bardzo się tego elementu bałem, ale na szczęście przynosi bardziej pozytywne zmiany niż stwarza problemy. Teraz atak z dystansu (który jest stosunkowo słabszy) może być prowadzony we wrogie oddziały stojąc o jedno pole dalej. Przykładowo, na pierwszym heksie stoi barbarzyńca, a łucznik na trzecim. Wtedy łucznik bez problemu może już zaatakować. Dlatego ta odległość, daje im duże możliwości w działaniu. Podczas każdej potyczki, pojawiają się odpowiednie statystyki, w których ukazane zostaną szanse na zwycięstwo oraz wypisane modyfikatory z terenu lub z otrzymanych promocji. Modyfikatory się sumują i wtedy automatycznie dokonywane jest podliczanie, w wyniku którego określa się, który oddział ma większe szanse na zwycięstwo. Nowym elementem jest natomiast wielokrotne rozstrzyganie nawet jednej potyczki. Teraz pojedynek może toczyć się nawet w kilku turach. Bardzo fajny pomysł, dzięki temu wojny są bardziej realistyczne. W momencie kiedy oddział się wycofa, otrzymuje doświadczenie oraz może wykorzystać ten czas na wyleczenie. Twórcy także podrasowali trochę statki i okręty, które mogą atakować lądowe oddziały. Oczywiście ważny jest maksymalny zasięg. Warto napisać, że miasta mogą ostrzeliwać zbliżające się wrogie wojska. Dokładnie o 2 pola mogą bez problemu zranić, a nawet zlikwidować nieprzyjaciela. Miasta posiadają też wskaźniki obronne, które są bardzo ważne podczas oblężenia. Im wyższe, tym trudniej będzie te miasto zdobyć. Wielcy Generałowie są także dostępni. Przynoszą dodatkowe bonusy podczas walk ofensywnych lub defensywnych i nie tylko. Jednostki w miastach szybciej się leczą niż na innych terenach. Dlatego czasami warto nimi wrócić za mury, o ile nadarzy się taka okazja. Jeśli chodzi o walki na morzu, rozgrywają się tak samo jak na lądzie, tylko że teraz statki nie mogą atakować siebie nawzajem w ataku bezpośrednim, ale tylko bombardować. Natomiast starcia w powietrzu są niemal identycznie z tymi, z którymi mieliśmy do czynienia wcześniej. Wybranej jednostce latającej dajesz określoną misję do wykonania (zwiad, bombardowanie), albo możesz nakazać się im bronić, gdyby doszło do ataku z powietrza.

POWIĘKSZ

Niestety, rozgrywki w Civilization V nawet na średniej prędkości są bardzo długie. Jestem pewny, że nie byłem w stanie wypisać wszystkich niezbędnych informacji o bitwach, ale winę mogę zgonić na bardzo ograniczony czas testowania gry . Jeżeli chodzi o poziom AI komputera, to z pewnością stoi na dobrym poziomie. Podoba mi się, że podczas rozmów dyplomatycznych komputerowi przywódcy są mniej łaskawi. Teraz już tak łatwo nie chcą otwierać granic czy wymieniać się surowcami lub nawet złotem. Cywilizacje są świadome naszych ruchów, np. gdy w jednej rozgrywce Grecy zauważyli, że zgromadziłem niewielką armię blisko ich granic. Wówczas zaczęli się mocno bulwersować i, co gorsze, po pewnym czasie mogło dojść do wojny, gdybym nie przemieścił swojego wojska. Podoba mi się również poziom barbarzyńców. Nie atakują już tak bezmyślnie, jak wcześniej. Teraz potrafią się cofać i czekać na wsparcie albo ewentualnie atakują najsłabszą jednostkę na pobliskich terenach. Raz miałem śmieszną sytuację, kiedy próbowałem podbić ich obozowisko. Udało się, ale dzięki interwencji innej komputerowej nacji. Okazało się, że została jeszcze jedna ranna jednostka wroga. A jak widać mnie i komputerowi wspólnie zależało, aby nasze jednostki po pokonaniu tak słabego oddziału, mogły nabrać doświadczenia. Wszystko byłoby super, gdyby nie ucieczka barbarzyńców. Przez parę ładnych tur goniliśmy ją, aż tu nagle odpłynęli statkiem. Przypominają mi się czasy w pierwszej Cywilizacji, tam były podobne sytuacje. Inną ciekawą sytuację miałem, kiedy naród Francuzów zaczął po prostu szaleć. Zaatakowali dwie bliskie, dużo słabsze cywilizacje i dość szybko opanowali bardzo duży teren na południu, a następnie weszli ze mną w konflikt interesów, z którego na szczęście szybko wyszedłem. Ucieszyć może fakt, że teraz komputerowe nacje dość często wywołują wojny oraz potrafią podbić cały naród! Tak, dobrze czytacie! W końcu komputer jest zdolny zlikwidować całą nację i to w bardzo szybkim czasie. Często mi się zdarzało, że gdy na świecie zapanowała epoka renesansu (3 z kolei), to wówczas już upadło kilka cywilizacji! Dodatkowo, Wolne Miasta również walczą i mogą bez problemu zaatakować inne Wolne Miasta.

Widok strategiczny to dość innowacyjne posunięcie ze strony producenta. Nigdy wcześniej takiego widoku kamery nie było. Dzięki niemu Civilization V przypomina bardziej grę planszową. Z początku ciężko jest się przyzwyczaić, ale już po paru minutach zabawy nie sprawia to żadnych kłopotów. Rzut na całą mapę świata wydaje się wygodny. Jedynie, co nie przypadło mi do gustu, to zbyt małe ikonki jednostek. Powinny to być normalne żetony, tak jak w prawdziwych planszówkach. Myślę, że dzięki modowaniu da radę to poprawić. Z pewnością spodoba się graczom, którzy nie lubią grać w strategie trójwymiarowe. Ja osobiście nadal preferuję oryginalny widok, ze względu na naprawdę ładną oprawę graficzną.

POWIĘKSZ

Grafika w Civilization V wygląda po prostu pięknie. Szczególnie do gustu przypadły mi te największe góry, pokryte niewielką warstwą śniegu. Ocean oraz rzeki, również wyglądają wspaniale. Właściwie to tylko dżungle wydają mi się tak mało dopracowane, ale na szczęście nie mam nic do zarzucenia pozostałym terenom. Jednostki oraz miasta też mi się podobają. Prawdopodobnie jest to najładniejsza strategia turowa, w jaką przyszło mi pograć. Animacja zachwyca i zarazem szokuje. Oddziały lądowe, morskie oraz powietrznie, również walczą i poruszają się bardzo efektownie. Ładnie prezentują się płonące miasta oraz infrastruktury podczas wojny. Nie zapomniano także o wygładzaniu krawędzi. Niestety w tej wersji, nie mogę jej włączyć, dlatego obrazki z gier nie będą takie jak w ostatecznym wydaniu produkcji. Chmury też się mogą podobać. To właśnie one zakrywają całą mapę świata i podczas eksploracji terenu będą zanikały. Dodatkowo są one ruchome i przemieszczają się bardzo wolno. Co tu dużo mówić, oprawa graficzna w grze onieśmiela i, co najważniejsze, jest czytelna!

Gra jest zrobiona na bardzo dobrym silniku, w której optymalizacja stoi na wysokim poziomie. Na razie ciężko jest mi powiedzieć o niej więcej. Na pewno będzie jeszcze poprawiana przed wypuszczeniem produktu do tłoczni. Testowałem na: Phenom II X4 955, 4 GB RAM oraz GeForce GTX 260. U mnie rozgrywka jest bardzo płynna i z wyłączoną synchronizacją pionową uzyskałem nawet 90 klatek na sekundę. Najmniejszy wynik zauważyłem, gdy oddaliłem kamerę. Wówczas spadło do 40 klatek. Jedną z najistotniejszych zmian w silniku gry względem poprzedniej odsłony jest wsparcie dla procesorów wielordzeniowych. Tury w grze mijają szybko, gorzej jest, jak wybierzemy największą mapę. Wówczas oczekiwanie na nowa turę, troszkę dłużej trwa. Włączyłem dla sprawdzenia poprzednią Cywilizację i oczekiwanie na turę trwa tyle samo. Ale jak mówię, w ostatecznej wersji gry może się jeszcze dużo zmienić i to na lepsze. Mimo to uważam, że gra już działa naprawdę bardzo dobrze.

POWIĘKSZ

Podsumowując, gra Civilization V ma ogromny potencjał na osiągnięcie sukcesu. Wciąga niemiłosiernie i twierdzenie - "jeszcze jedna tura" pasuje tutaj idealnie. Charakteryzuje się bardzo dobrą grywalnością i klimatem. Rozgrywka w tej części wygląda na zdecydowanie dłuższą, ale mimo tego nie nudzimy się - bowiem zawsze jest coś do roboty. Czy to wykonywanie misji dla Wolnych Miast, czy odkrywanie niezbadanego terenu bądź toczenie ciężkich walk z wrogiem. Takich smaczków w grze jest znacznie więcej. Na szczęście zalet jest znacznie więcej, niż wad. W zasadzie prawie wszystko co opisałem w moim artykule to plusy gry. Tak ją chwalę, że przydałaby się jej trochę krytyki. Bezapelacyjnie największą bolączką jest brak obszernych statystyk. Szkoda, że twórcy tak bardzo to uprościli. Wykresy bądź inne wskaźniki zawsze dodawały klimatu. Kolejną wadą jest uproszczenie ekranu dyplomacji. Brakuje opcji, w których znajdziemy nastawienie innych cywilizacji do naszego imperium. Właściwie mogę stwierdzić, że w Civilization V nie ma już takiego mikrozarządzania państwem. Czy to jest wadą? Dla pewnej grupy graczy na pewno. Bez tego da się grać ale o wiele lepiej byłoby, gdyby zdecydowanie jednak te brakujące statystyki były. Mam nadzieję, że twórcy wezmą to pod uwagę i w finalnej wersji już się pojawią. Jeśli nie, to trzeba będzie liczyć na wsparcie ze strony moderów. Podczas testowania Cywilizacji zrobił mi się mały bałagan. Okazało się, że wypuszczono nowszą wersję preview. Usprawniono interfejs oraz dodano w końcu opcję, w której znajdują się zawarte umowy z innymi nacjami. Gra dzięki nowszej wersji nabiera jeszcze lepszych kształtów. W tym wypadku zwiększają się szanse, że edycja premierowa będzie już zawierała więcej elementów mikrozarządzania. Oceny nowej produkcji nie wystawiam, bo to nie ma większego sensu. Zrobię to dopiero, kiedy pogram w finalną wersję. Tak jak już wspominałem w artykule, nie poznałem jej wszystkich tajników. Czy Civilization V to rewolucja? Raczej nie, ale ma olbrzymią szansę aby zostać jedną z najlepszych gier ostatnich lat.

Źródło tekstu pochodzi z serwisu Gildia.pl

-----------------------------------------------------------
Artykuł w lepszej oprawie znajdziecie --> Gildia.pl
-----------------------------------------------------------

[Edited by Azazell on Oct 09, 2010 at 09:36]

Aug 05, 2010 at 18:27

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #2]

Tutaj będę zamieszczał screeny, o ile będzie to możliwe.

1 Galeria z Gry!
http://www.gry.gildia.pl/gry/sid_meiers_civ5/galeria











[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 20:58]

Aug 05, 2010 at 18:28

Print
ramzes46
Status: Administrator

Posts: 5189
Registered: Oct 17, 2006
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #3]

I doczekaliśmy się.

Azazell przetestował grę i zdał nam najobszerniejsza relację. Takiej nie spotkacie gdzie indziej. Uwierzcie mi na słowo.

Zapraszamy do dyskusji.

[Edited by ramzes46 on Aug 05, 2010 at 19:55]

_________________________________
http://zewabud.pl/

Aug 05, 2010 at 19:38

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #4]

Również wielkie podziękowania dla ramzesa46 za pomoc przy korekcie tego tekstu!

Aug 05, 2010 at 19:48

Print
ramzes46
Status: Administrator

Posts: 5189
Registered: Oct 17, 2006
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #5]

Dzięki Azi ale dzięki temu, miałem okazje poznać wiele nowych aspektów gry, przed innymi

_________________________________
http://zewabud.pl/

Aug 05, 2010 at 19:51

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #6]

Im dłużej gram to tym bardziej gra się podoba. Mowa również o poziomie AI

Aug 05, 2010 at 19:57

Print
odi147
Status: Regular

Posts: 107
Registered: Apr 19, 2007
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #7]

Wielkie podziękowanie za tak obszerną zapowiedz CIV 5,bo te co czytałem szybciej to się chowają do tej, ale czym dalej czytałem to bardziej wciągała lepiej niż jakaś książka.

Ale mam jedno pytanie, bo przeczytałem kiedyś, w jakimś artykule zagranicznym, że na największej mapie może być max do 12 cywilizacji, czy to prawda?

Aha jeszcze jedno, bo nigdzie o tym nie piszą, czy są w tej osłonie CIV chatki tak jak w CIV 4?

[Edited by odi147 on Aug 05, 2010 at 20:41]

_________________________________
GA-MA770-US3 v2.0 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Radeon 5770 1GB DDR5 | 4GB RAM 2x2GB DDR2 800MHz | 2x HDD 500GB SEGATE | Chieftec 500W | Windows7 64Bit

Aug 05, 2010 at 20:35
Gadu-Gadu: 5264183
Print
Herbaciarz
Status: Hero

Posts: 2273
Registered: Aug 19, 2009
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #8]

Ja również mam pytanie: czy jest tu tak jak w IV, że cywilizacja, która pierwsza
opłynie kulę ziemską dostaje jakieś profity?

_________________________________
-----------------------------------------
Jestem najpotĂŞÂżniejszym czÂłowiekiem na Âświecie, rzÂądzĂŞ najwiĂŞkszym imperium
w dziejach, kochajÂą mnie miliony i nie mam z kim wypiĂŚ filiÂżanki herbaty.

~Stalin
HerbatĂŞ siĂŞ pija, by zapomnieĂŚ o haÂłasie Âświata.
~T'ien Yiheng

Aug 05, 2010 at 20:40
Gadu-Gadu: 10210264
XFire Opiart
Print
szuwar
Status: Hero

Posts: 1684
Registered: Jul 20, 2009
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #9]

Azazell... nawet nie wiesz jak Ci zazdroszczę.
Ciekaw jestem czy na walkę ma wpływ teren z którego się atakuje jednostką danego typu oprócz terenu na którym znajduje się jednostka wroga? Np łucznicy walą dalej lub mocniej ze wzgórz albo konnica wali lepiej jak atakuje z równiny niż z lasu.

_________________________________
I intend to live forever.
So far, so good.

Aug 05, 2010 at 20:40

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #10]

Cieszę się, że wam się tekst podoba Gdybym miał więcej czasu to byłby jeszcze dłuższy.

Quote:
odi147 wrote:
Ale mam jedno pytanie, bo przeczytałem kiedyś, w jakimś artykule zagranicznym, że na największej mapie może być max do 12 cywilizacji, czy to prawda?

Aha jeszcze jedno, bo nigdzie o tym nie piszą, czy są w tej osłonie CIV chatki tak jak w CIV 4?


Tzn niby jest 12 civek ale możesz sobie dodać o wiele więcej. Po prostu teraz ze względu na City States masz mniej (domyślnie ustawione). Wylączysz City States wtedy daj 18 civek i będzie jak przedtem

Wybór dowolny!

Co do chatek to teraz są Trading Post (rynki) i każdy daje +2 złota.

Quote:
Opiart wrote:
Ja również mam pytanie: czy jest tu tak jak w IV, że cywilizacja, która pierwsza
opłynie kulę ziemską dostaje jakieś profity?


Niestety tego nie sprawdziłem. Nie było okazji

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 20:45]
Aug 05, 2010 at 20:45

Print
MacReady
Status: Veteran

Posts: 259
Registered: Sept 08, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #11]

Grałeś amerykanami, co sadzisz o ich zdolności Manifest Destiny ?

_________________________________
" The founding fathers HATED the idea of a democracy. They thought it was the worst form of government there is, and I agree with them. 'Cause in a democracy 51% of the people control 49% of the people. If you're part of the 49% you're not free!
America was founded as a constitutional republic. And in that constitutional republic that we have, 99% of the people can't take away the rights of 1%. You have your rights 'cause you were born with them. " Aaron Russo

Aug 05, 2010 at 21:16

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #12]

Przydatna cecha, jeśli chcesz dużo walczyć .

Aug 05, 2010 at 21:21

Print
fl0dA
Status: Moderator

Posts: 818
Registered: Dec 27, 2005
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #13]

obleci

_________________________________
I cicho - gdzie trzy mogiÂł w posĂŞpnej
druÂżynie;
I pusto - smutno - tĂŞskno w bujnej
Ukrainie.

Aug 05, 2010 at 21:22
Gadu-Gadu: 5842235
Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #14]

Świetna relacja na temat najnowszej odsłony Civilization. Jeśli wersja finalna będzie tak dobra (albo jeszcze lepsza) to szykuję się gra, w którą będę gral kolejne 5 lat...

Co do pytań, mam następujące:

1. Jak wygląda wachlarz opcji dyplomatycznych i jak bardzo możemy namieszać w stosunkach międzynarodowych by osiągnąć jakieś realne korzyści (nasyłanie sojusznika na wroga, embargo, itp.)?

2. Czy zdarza się, że państwo, z którym mamy dobre relację niespodziewanie nas atakuje?

Za odpowiedzi z góry dziękuje.

Aug 05, 2010 at 21:25

Print
Marchwik
Status: Regular

Posts: 137
Registered: Jan 24, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #15]

A co z multiplayer? Nie ma nawet jednego zdania ....

_________________________________
ludzie ktĂłrzy obudzili sie z Matrixu sa u nas

Aug 05, 2010 at 21:26

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #16]

Quote:
michalkf wrote:
Co do pytań, mam następujące:

1. Jak wygląda wachlarz opcji dyplomatycznych i jak bardzo możemy namieszać w stosunkach międzynarodowych by osiągnąć jakieś realne korzyści (nasyłanie sojusznika na wroga, embargo, itp.)?

2. Czy zdarza się, że państwo, z którym mamy dobre relację niespodziewanie nas atakuje?

Za odpowiedzi z góry dziękuje.


Na 1 to ci odpowiem jak pogram dłużej Wybacz.
2. Nie zdarzyło mi się. Tzn Aztekowie jak mnie podbili w 15 turach (zdobywając cale 3 moje miasta i capital), to wtedy przed tym zagadali do mnie i prosili abymy zaprzestał rozwijać się wokół nich:P. Ale ja oczywiście zignorowałem ich.

Quote:
Marchwik wrote:
A co z multiplayer? Nie ma nawet jednego zdania ....


Preview nie zawiera wersji wieloosobowej ani trybu Modowania.

Ale za to jest cały Single player.

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 21:31]
Aug 05, 2010 at 21:27

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #17]

Najlepszą miałem sytuację wczoraj jak grałem to mogę śmiało wyznać, że Lider Askia to współczesny Hitler

Rok 1580 AD. Askia przywódca Songhai - zlikwidował całkowicie 2 cywilizacje - Francuzów i Osmańskie. Dwóm kolejnym nacjom, podbił stolicę - co poniekąd oznacza już porażkę. I teraz, gdy gram podbił Azteków, którzy juz odeszli do lamusa ..
Askia na chwilę obecną ma 28 miast !!!!

Co ciekawe, do tego roku upadło 5-6 Wolne Miasta !

AI zaczyna mnie zadziwiać. Oczywiście może daleko jej do poziomu jaki zaprezentowali nam w Galactic Civilization II ale na pewno lepszy jest komputer niż w Civ 4.

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 21:33]

Aug 05, 2010 at 21:28

Print
Marchwik
Status: Regular

Posts: 137
Registered: Jan 24, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #18]

No to szkoda. Grafika i wodotryski jak w Revolution, które nie było za dobre.

Obym się mylił ,bo za długo czekaliśmy na CIV5 i oby multi dawało radę jak w CIV4. Czego wszystkim życzę bo bez sceny multi w obecnych czasach cięzko sprzedac tytuł.
Przywódcy cuda i animacje są ok na pierwsze pare dni na oswojenie.

Jestem ciekaw jak z możliwościami modowania i Pitbossem

Nie podoba mi się także zapowiadana sytuacja ze Steamem i dodatkowymi nacjami dla rozszerzonej wersji,bo w jaki standard grać jak dodatkowa bedzie przypakowana a połowa graczy nie bedzie mogła z niej korzystac?

Echh oby tylko nie wypuścili czegoś uproszczonego dla dzisiejszego pokolenia konsolowców tylko naprawdę konkret równiez dla starych fanów.

Trzeba poczekac na Demo i samemu sprawdzić

[Edited by Marchwik on Aug 05, 2010 at 21:36]

_________________________________
ludzie ktĂłrzy obudzili sie z Matrixu sa u nas

Aug 05, 2010 at 21:34

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #19]

No niestety marchwik nic ci nie powiem o Multi. Jedynie co słyszałem to beta testerzy rozgrywali pare gier w multi i byli wniebowzięci i chwalili. Ale ile w tym prawdy. Przekonamy się pod koniec września.

Steam jest spoko i nie sprawia problemów. Nie musisz mieć Internetu by grać. A z dodatkami to jak będą darmowe, to będzie dobrze :P

Aug 05, 2010 at 21:36

Print
Rixi
Status: Redaktor

Posts: 1112
Registered: Dec 28, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #20]

Świetny art. dosłownie miodzio. Czytało się wyśmienicie i sporo nowych informacji można się dowiedzieć. Dzięki Azi i ramzes

Pytanko mam jedno, mogli byście wymienić surowce jakie znajdują się w grze? Taka mini lista Wiem, że widać na screenach, ale nie wiem co dokładnie oznaczają niektóre z ikon, danego surowca.

Ps. Napaliłem się na Civ 5 jak nigdy... miodek

Aug 05, 2010 at 21:36
Gadu-Gadu: 3114496
Print
deder
Status: Veteran

Posts: 538
Registered: Feb 05, 2007
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #21]

miło będzie znów jak w civ2 przyspieszać budynki za golda, chociaż szkoda że techami już nie będzie można handlować... no i jeszcze to wspólne dla wszystkich miast zadowolenie, albo raczej niezadowolenie...

_________________________________
jak powiedziaÂł Gimli: " To pewna ÂśmierĂŚ... NikÂłe szanse powodzenia... Na co czekamy?"

Nieuleczalna choroba:
"One...More...Turn..."

http://www.demoty.pl/przywodcy-mocarstw-3000

Aug 05, 2010 at 21:37

Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #22]

Quote:
Azazell wrote:

2. Nie zdarzyło mi się. Tzn Aztekowie jak mnie podbili w 15 turach (zdobywając cale 3 moje miasta i capital), to wtedy przed tym zagadali do mnie i prosili abymy zaprzestał rozwijać się wokół nich:P. Ale ja oczywiście zignorowałem ich.


Brzmi zachęcająco. To dobrze, że AI atakuję zarówno gracza jak i inne państwa. W Civ 4 trochę mi brakowało wojen między innymi państwami. Choć zdarzały się wyjątki, pamiętam do dziś jak podczas jednej sesji Rosja została w całości podbita (tylko nie pamiętam przez kogo). Dzięki za odpowiedź.
Aug 05, 2010 at 21:40

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #23]

Quote:
Rixi wrote:
Świetny art. dosłownie miodzio. Czytało się wyśmienicie i sporo nowych informacji można się dowiedzieć. Dzięki Azi i ramzes

Pytanko mam jedno, mogli byście wymienić surowce jakie znajdują się w grze? Taka mini lista Wiem, że widać na screenach, ale nie wiem co dokładnie oznaczają niektóre z ikon, danego surowca.
)


Rixi proszę, zrobiłem ci teraz screena i pokazane są wszystkie surowce!



[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 21:42]
Aug 05, 2010 at 21:42

Print
MacReady
Status: Veteran

Posts: 259
Registered: Sept 08, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #24]

Quote:
Azazell wrote:
Przydatna cecha, jeśli chcesz dużo walczyć .


Preferuję walkę w samoobronie, więc chyba będę sobie musiał tych Amerykanów darować i grać inna nacją.

Quote:
Azazell wrote:
Co ciekawe, do tego roku upadły 5-6 Wolne Miasta !


W GalCivII minor races (też mi się Wolne Miasta z nimi kojarzą) były w zasadzie dostarczycielami dobrych planet. Wychodzi na to, że Wolne Miasta sobie lepiej radzą.

_________________________________
" The founding fathers HATED the idea of a democracy. They thought it was the worst form of government there is, and I agree with them. 'Cause in a democracy 51% of the people control 49% of the people. If you're part of the 49% you're not free!
America was founded as a constitutional republic. And in that constitutional republic that we have, 99% of the people can't take away the rights of 1%. You have your rights 'cause you were born with them. " Aaron Russo
Aug 05, 2010 at 21:42

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #25]

Quote:
michalkf wrote:
Quote:
Azazell wrote:

2. Nie zdarzyło mi się. Tzn Aztekowie jak mnie podbili w 15 turach (zdobywając cale 3 moje miasta i capital), to wtedy przed tym zagadali do mnie i prosili abymy zaprzestał rozwijać się wokół nich:P. Ale ja oczywiście zignorowałem ich.


Brzmi zachęcająco. To dobrze, że AI atakuję zarówno gracza jak i inne państwa. W Civ 4 trochę mi brakowało wojen między innymi państwami. Choć zdarzały się wyjątki, pamiętam do dziś jak podczas jednej sesji Rosja została w całości podbita (tylko nie pamiętam przez kogo). Dzięki za odpowiedź.


czytaj 18 post
Aug 05, 2010 at 21:44

Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #26]

Quote:
Azazell wrote:
czytaj 18 post


A jakże, czytałem. I dlatego tak się cieszę... wojny, gdzieś tam w dalekich krajach, nie koniecznie wszystkie ważne konflikty (i nie tylko konflikty) związane są z naszym państwem. To dodaję grze smaczku.
Aug 05, 2010 at 21:49

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #27]

Dokładnie, mnie tez to się spodobało. Dużo też komputer używa katapult oraz Trebuszetów.

Aug 05, 2010 at 21:52

Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #28]

Aha... jeszcze jedno pytanie się w mej głowie zrodziło. W kwestii wojny, czy faktycznie tworzy się w tej chwili coś w rodzaju linii frontu?

Aug 05, 2010 at 21:55

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #29]

Quote:
michalkf wrote:
Aha... jeszcze jedno pytanie się w mej głowie zrodziło. W kwestii wojny, czy faktycznie tworzy się w tej chwili coś w rodzaju linii frontu?


Wiesz co możesz jaśniej trochę? Chodzi o ułożenie jednostek w takiej linii, że nie przejdą wrogie jednostki? W takim szyku?
Aug 05, 2010 at 22:00

Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #30]

Quote:
Azazell wrote:
Wiesz co możesz jaśniej trochę? Chodzi o ułożenie jednostek w takiej linii, że nie przejdą wrogie jednostki? W takim szyku?


Tak, mniej więcej o to chodzi.
Aug 05, 2010 at 22:03

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #31]

Quote:
michalkf wrote:
Quote:
Azazell wrote:
Wiesz co możesz jaśniej trochę? Chodzi o ułożenie jednostek w takiej linii, że nie przejdą wrogie jednostki? W takim szyku?


Tak, mniej więcej o to chodzi.


Jasne, że można

Wiesz co ciekawą myśl mi podsunąłeś. Ustawie moje jednostki militarne w takim szyku, że nikt nie będzie mógł przejść bez wcięcia wojny . Ciekawe jak AI zareaguje.
Aug 05, 2010 at 22:05

Print
Rixi
Status: Redaktor

Posts: 1112
Registered: Dec 28, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #32]

Dzięki za screen

Zapewne nie doszedłeś w grze do ery "Mechów" ? Chciałem zapytać czy są duże czy małe, bo ostatnio były różne podzielone zdania na temat tychże "stworów" wyobraźni ludzkiej :P

Jeszcze małe pytanko. Czy mógł byś zrobić screen'a z cudami świata z Civilopedi?

No i znowu wpadło mi jedno pytanko :P Widziałeś i czy testowałeś broń atomową? oraz czy widziałeś jak wybucha elektrownia atomowa lub broń i jakie powoduje straty (na ile hexów)

Aug 05, 2010 at 22:08
Gadu-Gadu: 3114496
Print
michalkf
Status: Veteran

Posts: 448
Registered: Feb 20, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #33]

Quote:
Azazell wrote:
Quote:
michalkf wrote:
Quote:
Azazell wrote:
Wiesz co możesz jaśniej trochę? Chodzi o ułożenie jednostek w takiej linii, że nie przejdą wrogie jednostki? W takim szyku?


Tak, mniej więcej o to chodzi.


Jasne, że można

Wiesz co ciekawą myśl mi podsunąłeś. Ustawie moje jednostki militarne w takim szyku, że nikt nie będzie mógł przejść bez wcięcia wojny . Ciekawe jak AI zareaguje.


No, ciekawy eksperyment. Obyś nie wykrył przypadkiem jakiejś wady gry...

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 22:12]
Aug 05, 2010 at 22:08

Print
golem
Status: Elite

Posts: 1054
Registered: Jun 23, 2007
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #34]

Bardzo fajna recenzja, dzięki !

napisz jeśli możesz:
- czy występują faktorie na surowcach poza granicami kulturowymi ?
- czy możesz tworzyć wasali/ kolonie ?
- czy robotnicy mają opcje terraformingu w późniejszych etapach gry ?
- czy jednostki strzeleckie mają większy zasięg strzelając ze wzniesień ?
- czy znaczenie stoicy nie zaburza rozgrywki?

_________________________________
nikt się nie spodziewa hiszpańskiej inkwizycji !!

Ja, fan-lobbysta

Aug 05, 2010 at 22:08

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #35]

Quote:
michalkf wrote:
Quote:
Azazell wrote:
Quote:
michalkf wrote:
Quote:
Azazell wrote:
Wiesz co możesz jaśniej trochę? Chodzi o ułożenie jednostek w takiej linii, że nie przejdą wrogie jednostki? W takim szyku?


Tak, mniej więcej o to chodzi.


Jasne, że można

Wiesz co ciekawą myśl mi podsunąłeś. Ustawie moje jednostki militarne w takim szyku, że nikt nie będzie mógł przejść bez wcięcia wojny . Ciekawe jak AI zareaguje.


No, ciekawy eksperyment. Obyś nie wykrył przypadkiem jakiejś wady gry...


Jak komp będzie mądry to weźmie wojsko i przepłynie przez wodę :P i tyle z mojego szyku hehehee (Chociaż to też zależy od ukształtowania świata.

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 22:16]
Aug 05, 2010 at 22:12

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #36]

Quote:
golem wrote:
Bardzo fajna recenzja, dzięki !

napisz jeśli możesz:
- czy występują faktorie na surowcach poza granicami kulturowymi ?
- czy możesz tworzyć wasali/ kolonie ?
- czy robotnicy mają opcje terraformingu w późniejszych etapach gry ?
- czy jednostki strzeleckie mają większy zasięg strzelając ze wzniesień ?
- czy znaczenie stoicy nie zaburza rozgrywki?


Niestety ale odpowiem ci tylko na ostatnie. Absolutnie nie, Stolice teraz bardzo dobrze wypadają w każdej kwestii
Wasalstwa Nie ma ale Kolonie z tego co wiem są.

Na resztę pytań odpowiem, jak bardziej poznam grę. Zwłaszcza w dalszej fazie.

[Edited by Azazell on Aug 05, 2010 at 22:22]
Aug 05, 2010 at 22:14

Print
dra
Status: Elite

Posts: 671
Registered: Sept 26, 2007
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #37]

Quote:
odi147 wrote:
Ale mam jedno pytanie, bo przeczytałem kiedyś, w jakimś artykule zagranicznym, że na największej mapie może być max do 12 cywilizacji, czy to prawda?


Greg mowil, ze na jednej mapie moze byc 21 cywilizacji i 7 miast panstw maksymalnie.

Ja mam pytania:
1. Udalo Ci sie cos wywalczyc na wyzszych stopniach trudnosci? Jesli nie ma wymiany techow to co powoduje, ze gracz moze nadrobic?
2. Napisales, ze AI jest dobre. Ale jak bardzo glupi jest komputer podczas walki? Czy mozna go wymanewrowac np oferujac potencjalnie slaba jednostke by np okrazyc kawalerie? Czy trzyma formacje czy sie rozsypuje w zasadzie po pierwszej wymianie ognia?
3. Jak sie ma flota do powstrzymywania inwazji z morza? I jak daleko mozna odplywac w ktorej fazie gry?
4. Czy lucznicy wymagaja jakiegokolwiek surowca? Jesli nie to czy mozna ich budowac w nieskonczonosc? Sadzac z dotychczasowych info jednostki z zasiegiem sa podstawa wygranej wiec duza ich ilosc moze byc przegieta?
5. Mapy sprawiaja wrazenie wielu pustych przestrzeni nawet w pozniejszych etapach gry. Czy barbazyncy sie tam ciagle spawnuja?
6. Czy pola wody sa tak slabe jak byly w civ4?
7. Na czym polega zdolnosc "Father governs children", "River warlord", "Bushido", "Archameneid legacy" i przede wszystkim "SIBERIAN RICHES"?
8. Jak ciezko zdobyc miasta? Czy potrzeba wielu jednostek?
9. Jest Asoka? Myslalem ze Ghandi?
10. Ile sily ma katapulta? Czy jest tak wazna jednostka jak w 4 i czy wymaga surowcow?
11. Jaka osobowosc ma Warszawa?
Aug 05, 2010 at 22:24

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #38]

Dra --> jak pozwolisz jutro ci odpowiem ok? Teraz juz padam z sił.

Warszawa jest Kulturalna a reszta jutro

Aug 05, 2010 at 22:30

Print
ramzes46
Status: Administrator

Posts: 5189
Registered: Oct 17, 2006
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #39]

Azi,
chętnie bym Ci pomógł, ale wiem tyle co i oni



[Edited by ramzes46 on Aug 05, 2010 at 22:43]

_________________________________
http://zewabud.pl/

Aug 05, 2010 at 22:38

Print
BLyy
Status: Veteran

Posts: 384
Registered: Apr 25, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #40]

Quote:
Greg mowil, ze na jednej mapie moze byc 21 cywilizacji i 7 miast panstw maksymalnie.

Czyli nie można włączyć więcej? Nie dałoby się tego limitu jakoś ominąć? W końcu jakby w modach mieli zrobić rewolucje skoro jest taki limit?

Ja mam dekalog+jeden pytań:
1) Mówiłeś, że tylko jeden towar luksusowy daje nam tylko bonusy, natomiast drugi towar luksusowy tego samego rodzaju już nie. To znaczy, że te pole jest bezużyteczne? Zupełnie puste pole? Nawet dodatkowego złota lub młotków nie dostaniemy? Jeśli nic nie daje to nam rozumieć, że tego pola nie brać jeśli zwiększamy zasięg królestwa skoro już jest.

2) Szkoda, że nie idzie pożywieniem handlować. Jak myślisz jest wstanie się to zmienić w modach?

3) Czy jak handlujemy strategicznym surowcem np. mamy żelazo które dostarcza nam pięć bryłek, czyli możemy zrobić pięć jednostek wojskowych. Czy handel surowcami wyglądałby tak, ze wybieramy ile bryłek jest na sprzedaż i w związku z tym możemy wyprodukować tylko cztery jednostki wojskowo, skoro jedną z pięciu handlujemy?

4) Widzę, że grałeś Grekami. Opiszesz ich umiejętność w praktyce?

5) Czy ziemia jest okrągła? chodzi mi o to czy jak przewijamy mapą mamy wrażenie, że jest okrągła, coś na wzór globusu po którym przejeżdżaliśmy. Tak jak było to w civilization revolution?

6) Czy cywilizacja która została pokonana ma szansę się odrodzić?

7) Są takie losowe eventy jak w czwórce jak np. odkryto trufle (co dawało plusy), o znachorze który leczy wszelkie choroby, o odkrytym przez nas lekarstwie które moglibyśmy testować na naszych poddanych?

8) Czy w grze występuje zdrowie? Jeśli tak to jaką ma mechanikę?

9) W czwórce jak miasto postawiliśmy na jakimś surowcu to surowiec traciliśmy jakiekolwiek premie. W piątce jest tak samo?

10) Co się stanie gdy nie jesteś wstanie utrzymać państwa? Tzn gdy masz zero w skarbcu a po następnej turze będziesz na minusie.

11) czy tereny przy rzecze dają jakieś plusy jak w civ5?

PS. Szkoda, że surowców jest tak mało. Ani kukurydzy, ani ryżu itp. Może w DLC też będą dodawać surowce?

[Edited by BLyy on Aug 06, 2010 at 00:00]
Aug 05, 2010 at 23:54
Gadu-Gadu: 535381
Print
Illusive_S
Status: Conscript

Posts: 35
Registered: Jul 08, 2010
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #41]

jeszcze tylko 1 mies., 2 tyg., 6 dni i 23 godz...

Dobra moje pytania
1. Napisałeś:

Quote:

Na szczęście, po odkryciu zasobu i wybudowaniu na nim infrastruktury, otrzymamy jego losową ilość.


Czy to znaczy, że z pastwiska dostanę np. 3 konie zbuduję sobie 3 jednostki kawalerii i... koniec? Konie się wyczerpały? Czy po śmierci jednej z nich "otrzymuję" konia?
2. Na panelu jednostek są w ulepszeniach czerwone i żółte trójkąty. Cotojest?
3. Czy wchodzi w grę nagranie jakiegoś gameplayu? np. pierwsze 20 tur czy coś takiego.


I nie narzekaj, że siły nie masz tylko odpowiadaj

EDIT:
Czemu hostile?

http://www.gram.pl/upl/artykul/20100805170600.jpg

[Edited by Illusive_S on Aug 06, 2010 at 01:32]

_________________________________
"The Cake is a Lie!"
Aug 06, 2010 at 01:28

Print
Anvil
Status: Elite

Posts: 1562
Registered: Feb 05, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #42]

Panowie, zadajecie tak szczegółówe pytania jakby Az grał w tą grę miesiącami i przetestował wszystkie aspekty gry

Moje pytanie:

- jak działają natural wonders które napotykasz na mapie?

Aug 06, 2010 at 05:41

Print
asioasioasio
Status: Prince

Posts: 3493
Registered: Nov 30, 2005
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #43]

Dzięki Azazell za swietną robote Wspaniała lektura!

Quote:
Illusive_S wrote:
EDIT:
Czemu hostile?

http://www.gram.pl/upl/artykul/20100805170600.jpg


Bo od zawsze nękaliśmy twórców dodaniem Polski

[Edited by asioasioasio on Aug 06, 2010 at 06:39]

_________________________________
[URL=http://forums.civ.org.pl/viewtop
ic.php?TopicID=7699&page=0]World
War II - 1939 Mod teraz pod BTS
-
kliknij, aby uzyskaĂŚ wiĂŞcej
informacji[/URL]
Aug 06, 2010 at 06:37
Gadu-Gadu: 1201631
Print
BLyy
Status: Veteran

Posts: 384
Registered: Apr 25, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #44]

Quote:
Illusive_S wrote:
jeszcze tylko 1 mies., 2 tyg., 6 dni i 23 godz...

Dobra moje pytania
1. Napisałeś:
Quote:

Na szczęście, po odkryciu zasobu i wybudowaniu na nim infrastruktury, otrzymamy jego losową ilość.


Czy to znaczy, że z pastwiska dostanę np. 3 konie zbuduję sobie 3 jednostki kawalerii i... koniec? Konie się wyczerpały? Czy po śmierci jednej z nich "otrzymuję" konia?
2. Na panelu jednostek są w ulepszeniach czerwone i żółte trójkąty. Cotojest?
3. Czy wchodzi w grę nagranie jakiegoś gameplayu? np. pierwsze 20 tur czy coś takiego.


I nie narzekaj, że siły nie masz tylko odpowiadaj

EDIT:
Czemu hostile?

http://www.gram.pl/upl/artykul/20100805170600.jpg

No właśnie czy za kawalerie płaci się jednym żelazem i koniem czy tylko koniec?

No i pisałeś też, że nowością jest ustalenie wieku planety. Po co to jest?

[Edited by BLyy on Aug 06, 2010 at 07:50]
Aug 06, 2010 at 07:40
Gadu-Gadu: 535381
Print
sirsik
Status: Moderator

Posts: 8094
Registered: Nov 24, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #45]

bravo Azi za preview, nie mogę sie doczekać civ5

_________________________________
If we dig precious things from the land, we will invite disaster.
Near the Day of Purification, there will be cobwebs spun back and forth in the sky.
A container of ashes might one day be throw from the sky, which could burn the land and boil the ocean

Aug 06, 2010 at 07:42
Gadu-Gadu: 1547681
XFire sirsilis
Print
Jabu
Status: Elite

Posts: 871
Registered: Jul 20, 2007
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #46]

Dzięki za recenzję
i ja dorzucam pytanie
Ja zachowują się statki desantowe w które zamieniają się jednostki po wejsciu na morze?
Mogą atakowac jak standardowe jednostki morskie?
Różnią się parametrami w zalezności od tego jaką jednostke mają załadowana?

_________________________________
LatajÂący Holender to ja, obejrzyjcie mĂłj tors gladiatora, to jest Lucy, to Mary, a ta oÂśmiornica jest siostrÂą potwora...

Aug 06, 2010 at 07:44

Print
czajmen
Status: Moderator

Posts: 4744
Registered: Jul 28, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #47]

super recenzja.

ja nie będę nękać cię pytaniami, mam tylko pięc:

1) czy wielcy ludzie dają to samo co w 4, czyli przyśpieszenie badań, super specjalista, ewentualnie jakiś budynek i złoty wiek

2) czy złoty wiek działa tak samo jak w 4 - i czy zwiększa naukę

3) jak wyglądają możliwości obronę jednostek lądowych będących na morzu (czyli w statkach)

4) czy zdobywając wrogie miasto przejmujemy nieznaną technologię i ile problemów sprawia to miasto (i czy od nowa trzeba płacić za pola wokół miasta)

5) jak oceniasz utrzymanie budynków i dróg?- chodzi mi dokładniej czy praktycznie zawsze trzeba wybierać jakąś specjalizacje w mieście, czy też można spokojnie w miarę budować wszystko jak leci

dobra kończę, bo najpierw miałem mieć jedno, poźniej drugie i tak zeszło mi do 5... i tak na koniec - do jakiej najdalszej epoki na razie doszedłeś.

_________________________________
Carpe diem

Aug 06, 2010 at 07:48
Gadu-Gadu: 1952761
XFire czajmen
Print
Rob_ert
Status: Elite

Posts: 874
Registered: Dec 01, 2005
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #48]

-> BLyy coś takiego było w pierwszej Civce - wybierało się wiek planety - im młodsza tym więcej gór, więcej złóż. Im młodsza planeta tym więcej równin... Tak to działało w 1... lub w 2.
JA JUŻ CHCĘ GRAĆ W 5!!

Aug 06, 2010 at 08:00

Print
Azazell
Status: Moderator

Posts: 10671
Registered: Jun 27, 2004
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #49]

Quote:
BLyy wrote:
Quote:
Greg mowil, ze na jednej mapie moze byc 21 cywilizacji i 7 miast panstw maksymalnie.

Czyli nie można włączyć więcej? Nie dałoby się tego limitu jakoś ominąć? W końcu jakby w modach mieli zrobić rewolucje skoro jest taki limit?


Na największej mapie możesz 23 cywilizacje + twoja oraz dodatkowo 29 City States. Wiesz mi to wystarczająco Lecz może w finalnej nie będzie limitu.

Quote:
BLyy wrote:
Ja mam dekalog+jeden pytań:
1) Mówiłeś, że tylko jeden towar luksusowy daje nam tylko bonusy, natomiast drugi towar luksusowy tego samego rodzaju już nie. To znaczy, że te pole jest bezużyteczne? Zupełnie puste pole? Nawet dodatkowego złota lub młotków nie dostaniemy? Jeśli nic nie daje to nam rozumieć, że tego pola nie brać jeśli zwiększamy zasięg królestwa skoro już jest.


Pole nie jest bezużyteczne. Jeśli np wokół miasta masz 4 surowce luksusowe to każde dają jakieś bonusy np więcej złota albo więcej żarcia itp.

Quote:
BLyy wrote:
2) Szkoda, że nie idzie pożywieniem handlować. Jak myślisz jest wstanie się to zmienić w modach?


Myślę, że tak.

Quote:
BLyy wrote:
3) Czy jak handlujemy strategicznym surowcem np. mamy żelazo które dostarcza nam pięć bryłek, czyli możemy zrobić pięć jednostek wojskowych. Czy handel surowcami wyglądałby tak, ze wybieramy ile bryłek jest na sprzedaż i w związku z tym możemy wyprodukować tylko cztery jednostki wojskowo, skoro jedną z pięciu handlujemy?


Nie rozumiem. Powiem tak. jeśli masz włącznie 10 zasobów koni. Możesz np 7 handlować i wtedy z trzech możesz sobie wyprodukować 3 jednostki (które wymagają koni)

Quote:
BLyy wrote:
5) Czy ziemia jest okrągła? chodzi mi o to czy jak przewijamy mapą mamy wrażenie, że jest okrągła, coś na wzór globusu po którym przejeżdżaliśmy. Tak jak było to w civilization revolution?


W tej grze nie ma globu. Może będzie w finalnej. Zresztą globus nie był czymś niezbędnym.

Quote:
BLyy wrote:
6) Czy cywilizacja która została pokonana ma szansę się odrodzić?


Nic mi o tym nie wiadomo, raczej nie.

Quote:
BLyy wrote:
7) Są takie losowe eventy jak w czwórce jak np. odkryto trufle (co dawało plusy), o znachorze który leczy wszelkie choroby, o odkrytym przez nas lekarstwie które moglibyśmy testować na naszych poddanych?


Nie ma. Myśle że zdarzenia dojdą w dodatku którymś.

Quote:
BLyy wrote:
8) Czy w grze występuje zdrowie? Jeśli tak to jaką ma mechanikę?


Nie ma zdrowia, bo po co? Skoro jest zadowolenie globalne. Wychodzi na to samo

Quote:
BLyy wrote:
10) Co się stanie gdy nie jesteś wstanie utrzymać państwa? Tzn gdy masz zero w skarbcu a po następnej turze będziesz na minusie.


Do końca nie jestem pewny ale jeśli nie masz forsy to nie możesz nic działać praktycznie. OKAZUJE SIĘ ZE NAWET JEDNOSTKI KOSZTUJĄ! i Właśnie to teraz rozgryzam bo kompletnie tego elementu nie czaję.

Quote:
BLyy wrote:
PS. Szkoda, że surowców jest tak mało. Ani kukurydzy, ani ryżu itp. Może w DLC też będą dodawać surowce?


Dlaczego mało? Bardzo dużo ich jest.
Aug 06, 2010 at 08:02

Print
BLyy
Status: Veteran

Posts: 384
Registered: Apr 25, 2008
IP: Logged
Re: Moje wrażenia z Civilization V (wersja preview) [post #50]

Dzięki za odpowiedzi

Quote:
Nie rozumiem. Powiem tak. jeśli masz włącznie 10 zasobów koni. Możesz np 7 handlować i wtedy z trzech możesz sobie wyprodukować 3 jednostki (które wymagają koni)

O to mi chodziło właśnie czyli by zwiększyć możliwości rekrutacji koni muszę przestać handlować końmi.

Tylko jak wygląda sprawa gdy od kogoś kupujemy np. żelazo. Stworzymy jednostkę za te żelazo. I ten od kogo kupujemy wypowiada nam wojnę lub my jemu (czyli przerywa z nami handel tym żelazem) - to wtedy nasza jednostka jest zniszczona czy płaci jakieś dodatkowe koszta skoro mamy więcej jednostek wojskowych niż żelaza.

Quote:
-> BLyy coś takiego było w pierwszej Civce - wybierało się wiek planety - im młodsza tym więcej gór, więcej złóż. Im młodsza planeta tym więcej równin... Tak to działało w 1... lub w 2.

Rozumiem Dzięki mam nadzieje, że wszystkie plusy i minusy będą jakoś wymienione w grze.

[Edited by BLyy on Aug 06, 2010 at 08:15]
Aug 06, 2010 at 08:11
Gadu-Gadu: 535381
Print
^ Początek strony ^
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 30



Username: Password: Lost your password?

tForum version b0.94.1.2 (© 2003 tForumDevTeam)

The comments published here represent only the personal opinions of the respective users. civ.org.pl and it's staff is not held responsible for the contents of the posts.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal civ.org.pl ani jego redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.


hosted by artserwis.pl - praca, konkursy, portfolia dla twórców.